Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 728 ggr
Tant Grön
7/11/18, 10:11 AM

Recept på squash

I år blir det väldigt mycket squash, tack vare att värmen gör att mördarsniglarna håller sig borta.
Vill gärna ha era bästa recept som inte innehåller kött. Vad brukar ni laga på squash?
Här är mitt favoritrecept: Skär squashen i ej för tjocka bitar/ skivor, fräs i olja ganska länge. Tillsätt krossade tomater, pressad vitlök, chili, timjan, peppar och salt. Låt koka ihop en stund och rör ner lite grädde.

Annons:
Garm
7/11/18, 10:32 AM
#1

Jag brukar göra ratatouille. Innehåller ju mer än squash dock. Tycker det är så gott att äta med bara lite ris till, eller kokt potatis.

Maria
7/11/18, 10:36 AM
#2

Syltad Squash är också gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
7/11/18, 1:08 PM
#3

En slags chutney. Blanda lättkokt squash med dito tomater o färsklök. tillsätt kanelstång o russin. Förvara i kylskåp i glasburk.

koppargaller
7/11/18, 1:11 PM
#4

Stek i olivolja o servera med ris.

MonicaLagerquist
7/11/18, 1:32 PM
#5

Panco panerad och stekt i olivolja är gott

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
7/11/18, 1:55 PM
#6

Jag tycker om grillade blandade grönsaker, t.ex. zucchini, paprika, champinjoner, blomkål och ananas (man tager vad man haver men zucchini är så gott som obligatoriskt ändå skulle jag säga, därav den här kommentaren). Ansa och skär grönsakerna i ungefär lika stora bitar -  de får gärna vara ganska rejäla så de inte ramlar genom gallret - och grilla dem som sådana tills de är både lagom mjuka och har fått färg. (Tips: Trä dem på spett, en grönsakssort per spett för att ha kontroll på resultatet, och ha både en direkt och en indirekt värmezon på grillen). När allt är färdigt grillat så har man ner alltihop i en skål, häller över en rejäl skvätt olivolja och smaksätter med flingsalt, nymalen svartpeppar, finhackad vitlök och färska örter, och rör om. Gillar man oliver kan man ha ner såna också. 

Det här är ett gott tillbehör som passar till det mesta. Vill man göra det mer som en fullvärdig vegetarisk rätt kan man skära grönsakerna lite mindre och röra ner också t.ex. kokt couscous, quinoa och/eller kidneybönor där på slutet.

Zucchini är också gott att ha i asiatiska wokar tillsammans med t.ex. paprika, grovstrimlad lök och räkor (om skaldjur accepteras). Men i såna fall får man lite se upp att den (zucchinin) inte kokar för länge då jag tycker den får en lite slemmig konsistens då. Trevligare med lite tuggmotstånd kvar.  Detsamma gäller löken också förresten, speciellt i det här fallet. Serveras med ris eller så blandar man ner nudlar i woken och serverar som sådant.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Tant Grön
7/11/18, 4:31 PM
#7

Så många bra tips, tusen tack. 🙂 I morgon blir det ratatouille. Sen var det en bra ide att woka, det gillar min man också. Panerat har jag aldrig gjort, inte heller syltat, så det måste jag prova.

Caeli
7/13/18, 9:24 AM
#8

Man kan använda squash i bakning också! Både till bröd och mjuk kaka.

Tant Grön
7/13/18, 10:30 AM
#9

#8 Det hade jag glömt, fick faktiskt recept på en väldigt god mjuk kaka som min mamma gjorde en gång. Om jag orkar baka i värmen. 🥵

Upp till toppen
Annons: