Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2027 ggr
Ambrose
2014-10-03 12:59

Olika små asiatiska rätter

På Söndag ska jag bjuda hem några kompisar och vi ska laga sushi tillsammans. Tyvärr så äter inte en av kompisarna sushi eftersom hon inte tycler om fisk och skaldjur, så jag tänkte fråga om ni hade några tips på små olika enkla rätter som man kan servera till ris. Så att kompisen också får lite olika plockgrejer precis som vi som äter sushi. Det får gärna vara enkla saker med lite billigare eller liknande ingredienser eftersom jag är student och inte har supergott om pengar. Tänkte göra något som var kycklingbaserat eftersom hon gillar det och då gärna asiatiskt så vi håller lite liknande tema :) Har någon lite tips eller recept som låter passande?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Grace2009
2014-10-03 13:14
#1

Du kan inte marinera kyckling med soja/miso eller något sådant och använda det som fyllning i makizushi? Tänkte att hon också kan äta sushi då. 

Edit: Vårrullar och andra former av degknyten (typ gyoza) kanske går också?

Honestyisdead
2014-10-03 15:13
#3

Man kan göra sushi med biff, fläsk ich kyckling också.  Bara att marinera i tex soja och sesamolja steka på och lägga på riset. Och som #1 skriver kan kan göra vegetariska också.

Ambrose
2014-10-03 16:55
#4

Hon vill inte äta någon typ av sushi alls tyvärr. Hon har provat vegetariska och med kyckling förut och tyckte ändå att de smakade fisk. Sitter nog lite i huvudet det där så jag får anpassa mig efter det. Min bästa vän så hon får lov att vara lite kräsen ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
2014-10-03 16:57
#5

#1 Funderat lite på vårrullar. Gärna vegetariska för det är vansinnigt gott, men kan man göra dem i ugn? Har inte fritös och orkar inte krångla med kastrull och olja.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Honestyisdead
2014-10-03 17:04
#6

Haha ja då sitter det i huvudet ;)

Vårrullar man gör själv måste enligt mig kokas i olja tyvärr. 

Kan du inte göra en wok med kyckling, grönsaker, sesamolja och soja? Passar bra till ris.

Annons:
Ambrose
2014-10-03 17:36
#7

#6 jo.. har funderat lite på en wok… och eventuellt en kyckling jag brukar göra som marineras i soja, sesamolja, peppar, timjan, vitlök och sötsur sås… så steker jag hela alltet så blir en sås av marinaden… men kunde ju vara roligt med någon mer grej :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Grace2009
2014-10-03 17:46
#8

Ris till sushi kokas mig veterligen i dashi, så att hon tycker att det smakar fisk är inte alls konstigt då. 

Vårrullar är godast att fritera, men du kanske kan sträcka dig så långt som att steka i en stekpanna med olja? Jag tror tyvärr att ugn kan bli en tråkig historia… 😕

Honestyisdead
2014-10-03 18:09
#9

#8 mig veterligen kokas sushiris med risvinäger salt och socker.

Honestyisdead
2014-10-03 18:10
#10

#7 Då tycker jag du ska steka vårrullar i lite olja :)

Grace2009
2014-10-03 18:25
#11

#9 Jag kokar i dashi. Sedan gör jag risvinäger-, salt- och sockerblandningen (sett recept där mirin förekommer) och vänder ner i riset. 

TS, tänk på att sushi inte serveras kallt, den ska fortfarande vara något varm!

Honestyisdead
2014-10-03 18:27
#12

#11 Har aldrig fått varm sushi ens på finare sushiställen.

Ambrose
2014-10-03 18:30
#13

Jag föredrar sushin kallt.. alt kallare rumstemperatur. Aldrig varm. Kokar riset i vatten och lite salt sedan kör jag vinägerblandningen :) Gör sushi rätt ofta så den behöver vi inte diskutera här. Är andra smårätter jag är intresserad av ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: