Annons:
Etikettsallader
Läst 5091 ggr
[Aquelegia]
2012-05-17 17:24

Björklöv

Läste precis i tidningen Åter att man kan äta nyutslagna björklöv då dessa innehåller gott om c-vitamin. Jag tänker då smyga med lite i mina sallader så länge det går.
Hade faktiskt ingen aning om detta, visste att man kan äta bladen från "paraplyträd" har bara sett 2 sådana träd i hela mitt liv och ingen aning vad dom heter egentligen.

Tänkte med björklöven testa samma salladsrecept som till paraplyträdslöv.

Creme fraiche (eller soyghurt) citronjuice, salt, en nypa socker och grova svartpepparkorn.

Blanda ihop dressingen och vänd bladen i den. Äts direkt då bladen annars sloknar.

Annons:
DesK
2012-05-17 17:38
#1

Nya fina björklöv smakar lite sött, en del gör så kallad björkelixir av dem. Denna blandas sedan med vatten till angenäm smak för att dricka.

Låter gott med finskurna björklöv i sallad, ska genast testa Glad Det där paraplyträdet vill jag veta mer om! Sannolikt är det varken parasollsäv eller paraplyaralia du menar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2012-05-17 20:09
#2

Ur en "gammelbok" om téer med ingrediensen björkblad, mot…:

Eksem:
20 gram Björkblad
20 gram Jordgubbsblad
20 gram Nötblad.

Gikt, ischias, ryggskott:
30 gram Björkblad
10 gram Busktörne (ónónis spinósa)
20 gram Åkerfräken

Njurinflammation:
30 gram Björkblad
20 gram Lindblommor

Reumatism:
30 gram Björkblad
10 gram Enbär
10 gram Busktörne
20 gram Frangula-bark

Vårtrötthet:
30 gram Björkblad
50 gram Jordgubbs- och Björnbärsblad
10 gram Frangula-bark

Hmm. Te mot ryggskott? Obestämd

Vad nötblad är för något vet jag inte.

I modernt Lexikon står om Frangulabark, att det har sedan 1200-talet använts laxativt, och finns i flera receptfria laxermedel.

I en annan "gammelbok" läser jag lite humoristiskt om björkris (utan att förstå alla orden):
"Ett kosteligt Remedium finner man ock af detta träds qwistar, emot olydiga, olåtiga och wannartuga Barn, om man smörjer dem morgon, middag och afton, ettersom the betarfwa til, mer eller mindre, med samma qwistar, som äro mindre och friske, thet giör them fixe och snälle." Förvånad

Bjornen
2012-05-18 09:11
#3

#2 åkerfräkens med hög kiselhalt ger högre motståndskraft.

Björkris ansågs vara en bra uppfostringsmetod (=aga).

dolfen
2012-05-18 19:33
MaMaMade
2012-05-18 22:11
#5

Te på björkblad är uppfriskande gott! Glad

Upp till toppen
Annons: