Recept hasselbackspotatis
Här kan alla skriva ner hur vi gör våra hasselbackspotatisar.
Jag hade försökt med hasselbackspotatis i flera år men aldrig lyckats.
Nu så fick jag be svärfar att rätta till detta och lagade tillsammans med mig och JISSES vad gott det var! Får kolla upp receptet, under tiden varsågoda och tipsa med era recept!
Först fixar jag till en platt botten till potatisen. Jag brukar spara bottenbitarna och slänga in dem i ugnen också. Jag skivar potatisen nästan ända ner till botten. Penslar med smält smör. Pudrar på lite ströbröd, salt och peppar.
In i ugnen på någon temperatur som känns lagom. Typ 3/4 dels varv på temperaturknappen. Sen tar jag ut potatisarna 1-2 gånger under tillagningen för att pensla på med mer smält smör. Klart!
Jag använder receptet som finns i "Vår kokbok"
Livar upp denna tråden, några goda råd angående denna goa potatisrätten? Har ännu ej lyckats fullt ut. Det jag hittills luskat fram är i alla fall att jg tog fel sorts ost. Man måste ta en lagrad för annars lägger den sig som ett lock på potatisen och "kokar" den istället för att bakas ^^ Ska ge mig på det i helgen igen så tipsa!
#4 Ojmen åh så gott det lät! Blir potatisen bättre "gräddade" om man nästan skär igenom helt? Jag skivar ner till hälften nämligen😟Kanske därför de blir så märkliga, blir ju olika gräddningstid på botten och toppen då väl?
Ost på Hasselbackspotatis har jag aldrig hört talas om! Jag skivar potatisen nästan ända ned och ställer dem i en smörad form, sen kryddar jag med salt och svartpeppar och vitlök, skivar smör med osthyvel och lägger lite på varje potatis och in i ugnen tills de är färdiga. Ströbröd är ju klassiskt att ha på, men jag brukar hoppa över det. Kan dock tänka mig att det skulle vara gott med exempelvis gremolata på :)
/Désirée
#6 Inte jag heller tills sambons familj gjorde det och det var så otroligt gott! Jag tror dock inte rikigt jag är ämnad för det då jag alltid misslyckas med ost på😛Åh gremolata det fick mig att minnas nått recept, juste hjärtmusselpasta med gremolata. Det lät supergott att ha på hasselbacks!
Ironiskt nog gott folk, såg jag Per morberg göra hasselbackspotatis på tv häromdagen. Vad jag gjorde istället för att titta för research? Surfade runt på matlust😇
Jag tar salt, vitpeppar, senap och riven ost - och lite ströbröd ibland. Och har på smält smör eller flytande med jämna mellanrum.
Jag tar en matsked, lägger potatisen i skeden och skär ned till kanten på skeden. Då blir hacken bra.
Smälter smör och häller över potatisarna. Kryddar med antingen timjan, oregano, eller rosmarin och havssalt/grovt och strör över lite ströbröd och in i ugnen. Tar ut en gång och häller över lite mer smör.
Så skivar/skårar jag potatisen (se bild).
2 stycken skärbrädor varav den ena skall vara väldigt tunn.
Ja, det mesta ger sig väl av bilden.
På det sättet blir potatisen skivad nästan ända ner utan att man råkar skära igenom hela potatisen.
Nu är det en oskalad potatis på den här bilden men tog den bilden enbart för att kunna visa hur jag menar.
Tillagningsmässigt gör jag liknande de flesta andra här på tråden. Lägger dem i en smord form och så penslar jag över smält smör, saltar och pepprar samt strör ströbröd över, penslar smält smör ytterligare ett par gånger under tillagningstiden.
Bästa hälsningar,
Bertil