Käka melonkärnor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pågen har något bröd med rostade melonkärnor i. Närmare än så vet jag inte.. Men det bevisar ju att det går (och gott är det!) att äta melonkärnor 
Med vänliga hälsningar
Chess
Utöver vad Chestnut säger så vill jag påpeka att kärnor, frön med mera vanligen går genom matsmältningsapparaten utan att påverkas. Därför är det sannolikt inte direkt skadligt att äta exempelvis melonkärnor, men det är inte på nått sätt direkt nyttigt heller.
/Désirée
Tack för svaren. 
Jag vill kunna tugga i mig även fröskalet och inte behöva göra som den som beskrev melonkärneätning ungefär så här: Man tar melonkärnan mellan tänderna och trycker ihop den så att den öppnar sig och pillar ut fröet med tungan. (Detta är för pilligt för mig för ett så litet "byte".)
OM man nu kan äta även skalet så tänkte jag samla ihop ett "gäng" melonkärnor, (hälla ut de urgröpta kärnorna i en sil, skölja och sedan torka), och sedan lägga i någon form, ha på olja (så att saltet kan fastna på skalet) och salt. Sedan in i ugnen.
Tänkte ta samma ugnstemp som när jag gör salta rostade tunnbrödsremsor med sesamfrö. (Kommer just nu inte ihåg tempen men har det någonstans.)
Skulle detta snacks-tillverkningssätt kunna funka?
(De där "tunnbrödsremsorna" heter Sesamsticks. 250 grader.)
Jag tror att det kommer att funka bra att göra som du skriver i #3
Har du nåt recept på de där Sesamsticksen?
/Désirée
Jag ser att jag skrev fel i #4. Det ska stå 250 grader.
I en liten tidning från Arla (Arla köket Vår Nr1/11) hittade jag receptet på Sesamsticks.
"Sesamsticks / 20 stycken
Goda spröda tilltugg på momangen.
2 mjuka, rektangulära tunnbröd 1 äggula
2 matskedar Arla smör-&rapsolja 1/2 deciliter sesamfrö
2 teskedar flingsalt
1. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper.
2. Blanda smör-&rapsolja och äggula. Pensla bröden, strö över sesamfrön och salt.
3. Gratinera i övre delen av ugnen 4-5 min. Skär dem i långa bitar."
(Jag använder enbart olja då jag inte har eller kommer att köpa "specialfettet". Jag har hittills varit för lat/otålig
för att smälta smör själv .)
Melonkärnor är riktigt nyttiga och fulla med fettsyror och vitaminer. Används i bakning om man inte tål solrosfrön och liknande. Kan rostas också. Går även att köpa i vanlig mataffär numera då risenta precis börjat sälja dem. Man kan även i USA köpa mjöl gjort på melonkärnor som används i smoothie, dock går det under något skumt namn och kan inte minnas vilket.
#5 - Tack för att du fixade #4.
#7 - Tack för länken.
Det är alltså de skalade melonkärnorna man äter!
Hej! När jag har tagit bort melonkärnor (och det runt om, som jag inte vill ha kvar på melonklyftorna), mixar jag det och sedan silar med hjälp av en liten sked över ett glas. Jag kan också använda fruktcentrifugen istället. Det blir en färdig melonsmoothie. SUPERGOTT och NYTTIGT för ALLA!!