Mindre portioner!
Det är någonting jag måste bli bättre på, att äta mindre portioner men det är så svårt när jag har stora tallrikar! Jag har därför bestämt mig för att börja äta på det fulare porslinet som är mindre i storlek för det fungerar inte att jag äter dom här bamseportionerna längre!
Förhoppningsvis fungerar det då jag är en sån som äter tills tallriken är tom. Alternativt två mycket mindre portioner på de snygga assietterna. Vad tror ni om detta? Jag tror att det kommer att fungera.😉
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Man brukar ju vilja fylla tallriken så det inte ser tomt ut, så det tror jag nog kan fungera om man vill äta lite mindre :) Då är det också lättare att märka att "nej nu är jag mätt och vill inte ta en till portion" istället för att känna sådär att man måste äta upp allt som ligger på (den stora) tallriken.
Precis, vet ju att när jag äter hos andra som inte har lika enorma tallrikar som mig så är jag nöjd men så fort jag äter på mitt porslin känner jag mig vrålhungrig.
De gånger jag äter i de mindre skålarna känner jag mig nöjd också men så fort jag äter i de "normal" stora skålarna så känner jag mig vrålhungrig oavsett hur mycket jag än äter!
Annars måste jag nog sluta laga så god mat hahaha😂
Mindre tallrikar är att rekommendera. Sedan är det väl så att när man sitter ensam hemma och ingen ser, så moffar man i sig mer.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#3 Äter aldrig utan sällskap av antingen pojkvän eller någon bekant annars får jag inte i mig något alls😉
Mindre tallrikar är en bra strategi och att tänka på att äta långsamt! 😊
/Désirée
Faktum är att mattallrikarna ökat många cm de senaste årtiondena, så att äta på en assiette är att rekommendera faktiskt.
"Tallriksmodellen" är ju 100 g kött, 100 g kokt pasta/ris/2 normalstora potatisar, 1 msk sås eller sylt". Detta som är en normal portion kommer se väldigt kalt på dagens bauta-tallrikar. (Sedan ska man ha grönsaker i överflöd. En del säger 1/3 andra säger ½ tallrik.)
Bara för dagens tallrikar blivit ca 5 cm bredare i diam, betyder ju inte att vi börjat bränna mer kcal. Tvärtom, med allt stillasittade arbete och hobbies (data/tv-spel).
Börja alltid middagen med ett stort glas vatten och börja med salladen, precis som på de flesta restauranger. Då äter man inte lika mycket.
Jag har tallrikar från 50-talet, men också nya jul-tallrikar som är enorma - de går att ha till tårtor eller pizza!
Jag äter nästan alltid på en lite större assiett nuförtiden. Fungerar kanon!
Jag brukar äta ur en djup tallrik, blir en alldeles lagom portion.
Mina djupa tallrikar är lika stora som tallrikarna i en retroservis jag har, mina vanliga tallrikar är enorma i jämförelse.
Assietterna som tillhör min servis är ju lika stora som den äldre servisen jag har, fast snyggare så jag tror att jag nog ska börja äta på dom istället för det funkar inte att jag fyller tallriken på det här viset. Man äter ju mycket med ögonen, fniss!
Här har ni en som inte alls har koppling mellan ögon och mage. Aldrig haft, kommer aldrig ha.
Idag på en lunchrestaurang fick vi en jättestor tallrik med enligt oss pyttelite mat på. Fick lämna 1/4 av en wallenbergare för magen stod i 4 hörn. 🤪Tji där fick jag.
Har testat att äta på små tallrikar men det funkar inte alls mentalt. Däremot känner jag mig så himlans duktig om jag lägger så det blir glipor mellan diverse ting på en större tallrik. Har med andra ord inte riktigt hittat balans i det hela än ^^
Har gjort så ett tag nu. Det enda jag ändrat på är storleken på tallrikarna och därmed storleken på portionerna, har gått ner 4kg på 2-3v ;P
Är inte intresserad av snabb viktnedgång eller ens stor viktnedgång. Är mest intresserad av att sluta gå upp i vikt och att lära mig att känna mättnad så jag inte äter för mycket. Fungerar jättebra änsålänge faktiskt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12 Vad roligt att det fungerar så bra för dig!👍