Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 3073 ggr
Karmatarerskanise
2007-07-16 00:32
0

Kalops!

Snälla, kan ni dela med er av era kalopsrecept?

Min farmor gjorde världens godaste innan, men nu har hon blivigt dement och kan inte längre och ingen i familjen har lyckats göra en lika god. Nu letar jag efter något recept som kanske liknar hennes.

Tack för hjälpen i förväg Flört

bubbelbubbel
2007-07-16 03:29
0

Mitt kalopsrecept är simpelt.
Dela en lök i så stora bitar man vill, stek i en gjutjärnsgryta, lägg i grytbitar av nötkött, stek ihop, salta och vitpeppra.
Pudra över mjöl, häll på vatten, vispa ihop den till det blir lite sås, funkar nog med maizena också. gör så mycket sås man vill ha.
Lägg i ett par lagerblad och kryddpepparkorn (hela) efter tycke och smak Glad sätt på locket och småputtra i 1,5-2 timmar, och ungefär när man sätter på potatisen brukar jag skiva ner lite morötter i kalopsen.

MUMMA ! Skrattande

Karmatarerskanise
2007-07-16 03:47
0

Tack Glad Tänkte prova det och lägga till grädde, tror min farmor använde det också

Karmatarerskanise
2007-07-17 01:20
0

Ska prova göra kalops imorgon, håll tummarna :)

kryddburken
2007-07-17 13:23
0

Här kommer min favoritkalops:

Det här behöver du :
- 10 -12 portioner
- 1 kilo nöt (högrev, bog, fransyska, rostbiff eller dylikt)
- 2 stora morötter
- 2 gula lökar
- 3 deciliter matlagningsgrädde
- 8 lagerblad
- 6 kryddpepparkorn
- 6 vitpepparkorn
- Salt & peppar

**GÖR SÅ HÄR :
**Skär köttet i bitar, fräs lite åt gången i en stekpanna, när allt är klart, lägg alltsammans i en gjutgärnsgryta eller större kastrull. Låt köttet blanda sig och få värme, häll på så mycket vatten att det knappt täcker köttet, häller du på för mycket får du inte köttet mört och det tar en evig tid!
När köttet fått koka upp i vattnet skummar du bort köttsaften som bildas på ytan, när du gjort detta häll på morötterna & löken samt kryddorna, på med ett lock och låt stå och småputtra cirka 2½ timme på 3:an (medelsvag värme), häll på mer vatten då och då eftersom det ångar bort! När köttet är så mört att trådarna faller lätt isär, red av grytan med grädden & gör en sista koll på salt & peppar! Servera till kokt potatis och vinbärsgelé! Smaklig Måltid!

http://kryddburken.wordpress.com/2007/03/08/sondagskalops/

Karmatarerskanise
2007-07-17 19:22
0

Varför ska man skumma?

Karmatarerskanise
2007-07-18 00:48
0

KALOPSEN BLEV SUPERGOD Glad

Jag använde, vatten, kryddpeppar, lagerblad, salt, socker och vitpeppar i kokningen i tre timmar, sedan gjorde jag såsen på grädde, mjölk, kalvbuljong, majsena och färgsättande soja.

Mums