Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1743 ggr
[Tilde]
2

Fruktinspirerad mat

I lördags kom min käre sambo hem från en veckas lång skidsemester i Frankrike. Det firade vi med god mat, nämligen kyckling med apelsinsås och klyftpotatis (med en god chokladmousse till efterrätt)! Det blev extremt populärt hos sambon som önskar sig samma rätt nu i veckan. 

Jag gillar ju dock att upptäcka nya rätter och tänkte idag fortsätta på fruktspåret och laga en kycklingrätt med ris och päronsås! - Jag återkommer med hur resultatet blir. 😉

Vad finns det mer för "frukträtter" man kan ha som huvudrätt? 

Min sambo tål inte fisk så det måste vi tyvärr undvika. 

[Tassy]
4

Exotisk fruktsallad med vitlöksrostat bröd, parmaskinka och rostade frön över och ev nåt kryddgrönt i. ☝️ Exempel på frukt är: ananas, melon, jordgubbar, vindruvor, apelsin.

[Tilde]
2

#1 Det låter gott! Tack för tipset! :)

inisklo
1

Du Tirin jag har gort köttfärs sås med krossade ananas o jag lovar,att den va go…äntligt i min smak.Jag är lite svår med fruk i maten men jag provar o är inne nu,att ha citron i maten samt äpple 😉

[Tilde]
2

#3 Det låter spännande! Min sambo är inte så förtjust i (varm) ananas i mat dock. Men det kan jag säkert testa någon gång :)

inisklo
1

#4 kääk int jag heller mer än just i den sås.Jag skulle int äta ananas tex.pizzan…ys…😛men jätte spännande som jag skrev för ut,att prova lite olika.

[Tilde]
2

#5 Haha jag ÄLSKAR ananas på pizza och i annan mat! 😃 Tycker också det är kul att testa nytt.

inisklo
0

#6 ha ha haaaaa till dig själv 😮😉

Sofy
2

Plommonspäckad fläskkarre…😍

Det finns ju även hundratals grytor med äpplen i men man kan ju även piffa till vilken vardagsmat som helst med mango, russin, bananer och ananas och mycket mer.

Fy att jag fått hjärnsläpp, har hur mycket recept som helst på mat med frukt i.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Tilde]
2

#8 Haha tack för tipsen! Jag får googla runt lite och se om jag hittar något som låter intressant. 🙂

[Aquelegia]
2

Sötsur sås (beroende på recept så innehåller vissa apelsinjuice), curry/ananassås, potatissallad med äpple, baconlindade dadlar.

På matfestivalen fick man ankkorv med rödvinssky, potatispuré, äppelchips och äppelmos.

Svartvinbärsgelé glacerade revben.
Flygande jakob med banan i, Kassler och ananasgryta.

Just frukt bryter av hiskeligt bra mot sälta och tillför i vissa fall en trevlig beskhet som fyller smaklökarna till max.

[Tilde]
4

#10 Min sambo gillar dessvärre inte sötsur sås :/

Flygande jakob är gott! Min pappa byter ibland ut bananen mot ananas eftersom jag älskar ananas så mycket, haha. Det kanske jag bör testa i veckan 🙂

Anterrabae
4

Mor min gör kyckling i ugnen med apelsinjuice/clementinjuice ingefära och vitlök, det blir lite som sky. Igår åts det med ugnsrostade rotsaker. Men ris passar också bra till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tilde]
3

#12 Ja jag gjorde ju en apelsinsås i lördags, blev riktigt gott! :) Det ska jag laga igen! Rotfrukter är gott i ugn, det har vi ätit några gånger. 🙂

ettlitetalias
3

Såg på TV att de gjorde kyckling marinerad i jordgubbssås! Verkade jättegott.
Och sen finns det ju klassiker som anka med körsbärssås, indiska grytor med t.ex. mango i, coronation chicken, asiatiska nudel-sallader med räkor och passionsfrukt osv

[Tilde]
3

#14 Oj, det låter speciellt! Ja något med passionfrukt kanske jag ska testa på, det verkar gott. 🙂

FunkyShrimp
1

Jag gör min potatissallad med äpple i :) jättegott!