Påskägg?
Någon som känner sig sugen efter att ha läst denna artikeln?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Åh fy vad äckligt! Att det innehåller diverse färgämnen och syntetiska smakämnen vet man ju, men löss, där går väl ändå gränsen för vad som skulle vara tillåtet 🤮
Karminlusen har mången tusen år på nacken som Färgämne! Men lite äckligt är det. Det finns en kolfärg som oftast är från växter, men kan lika gärna vara förkolnat slaktavfall tex blod. Den används bl.a. I godis och svart caviar.. :P Men läskigast är nog de kemiska Azo-färgerna…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Finns jättebra appar om tillsatser, man skriver in numret, får veta vad det är och med färgmarkeringar om det är säkert för barn, vegetabiliskt, och ett par grejer till. Samt beskrivet hur man påverkas om så är fallet.
//Ida
Personligen så äter jag hellre löss än kemikalier.. Svarta oliver är väl t.ex. färgade med bläckfisk om inte jag missminner mig?
#5 Det tror jag inte, det vore väl en direkt fara för skaldjursallergiker?
(nyfiken då jag är det och kan äta svarta oliver 🙂)
#6 Efter en del googlingar så verkar det som att det är en "gammal" metod, precis som att färga läppstift med löss är en gammal metod, men den används fortfarande ibland bland "budgetmärkena", illa alla fall här i Storbritannien.
Jag tror de som vet inte förväntar sig annat, de som inte vet har blundat, och kan bli chockade.. Även om de inte har något alternativ ;)
//Ida
Jag är inte ett dugg chockad, och har vetat länge att godis innehåller både löss och annat skit, men man vill gärna stoppa huvudet i sanden och låtsas att skiten inte finns när man vill äta godis. Nu äter jag inte så mycket godis utan det blir mest choklad, men varje gång det skrivs om innehållet (oftas till påsk) så reagerar man ändå.
#10 Instämmer, ett fasligt snusk är var det är. 🤦♂️
Fick vi lära oss i grundskolan 😉Tycker inte alls det är så snuskigt. Äter hellre litervis med lusblod än alla fasliga kemikalier som finns i våran mat nuförtiden.
#11 Jo, så ser jag det också. Varken löss eller kemikalier är människoföda.
#7 Huu! Tack för varningen!
Detta var inte någon direkt nyhet däremot funderar jag en del på lössen. Loppor och löss kan ju innehålla en hel del bandmask och spolmask, hur fungerar det med sånt eller de kanske är sterila på något vis?
*Sitter och smaskar på en skål med smågodis* Jag är inte känslig🤮
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian