Rivigt
1. Har jag alltid haft.
2. Köpte jag för att jag tyckte att den såg snygg och praktisk ut.
Den känns kantig och hård att hantera som pastaupptagare. Kommer troligen att skänkas till något. (Eller någon.)
3. Är till en mandolin. Har kommit på att jag kan använda endast detta rivjärn utan mandolin. = mindre att diska. 😇
Den är mer lättdiskad än 1 och tar även mindre tork-plats.
4. Har jag inte använt än. Men tycker att den verkar bra att hantera.
Vad har du för riviga järn och är du nöjd med dem?
Endast nr: 1.
Jo det är OK.
🙂
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Mitt första rivjärn var en sån däringa månlandare, den trivdes jag bra med 🙂
En mandolin har jag också haft, men den har rymt 😉
Jag har ett sånt där boxrivjärn och det funkar bra 🙂
Allra bäst gillar jag rivskivorna till matberedaren 😃
/Désirée
jag har 1, och såna där rivjärnsburkar från IKEA, samt ett litet skalrivjärn vad det nu heter som gör fina strimlor av citrus t.ex. (inte zestjärn)
Jag har 3 styckern riktigt små rivjärn. Exakt sådana som jag länkat till. Fantastiskt grymma! Så välanvända, köpte de i stockholm förra året. Så otroligt smidigt. Det stora vanliga standard rivjärnet med 4 olika sidor, åker bara fram vid sallader, gratänger eller morotskaka. Inte lockande alls att diska 3 sidor bara för att använda den ena😎
Haft 2 olika sorters mandoliner som har funkat urusla! Mängder med disk!
Rivjärnsburkar från IKEA har vi varit sugna på men både sambon och jag är så riviga av oss att hälften hamnar utanför ändå🤪
#4 Fixade din länk, den var trasig. Kolla så det blev rätt 👍
Angående IKEAburkarna så är det precis så tråkigt - hälften hamnar på bordet. 😕
#5 Oj, tack hihi jag är lätt snurrig i bollen. Tror min ena hjärncell som är kvar tackar för sig i detta nu😂
Vart rätt länk 👍
Svärmor river så allt hamnar i burken, tror det har att göra med att man drar "fram och tillbaka" ich glider fram istället för att avsluta varje rivtag. Det är när man inte river klart hela längden och glider tillbaka som de bitar som ej lossnat, följer med och dras upp ur hålen för att sedan rivas av vid nästa tag och hamna utanför🙂Rena rama rivteorin.
Vi har en Nr 1, fast med sluttande sidor. Och en minivariant av ettan. De är hyfsat nya och således fortfarande vassa. Funkar därmed helt ok! Har även en rivjärnsburk från Tupperware,'måttligt impad av den. En sån med vev som river mandel och annat hyfsat torrt.. Matberedar-skivorna börjar bli slöa, så det blir inte så vackert, men de är toppen om man ska göra mycket :) dock är matberedaren en del till min förra assistent-maskin och därmed osmidigt att ta fram när jag nu har min Herkules. Funderar dock på att skaffa riv-tillbehören till den :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har ett vanligt rivjärn, och en miniatyr till den som jag använder till muskot. Och så har jag en klassiker från 60-talet från mormor, som nyproducerats nu. En orange i plast, med tre ben som man byter riv/skäralternativ i och vevar. Använder dem mest till att riva morötter, potatis eller ost. Annars använder jag min kniv faktiskt.
#8 Det är en sån klassiker jag menar när jag säger månlandare 😃
/Désirée
# 9, de är fantastiska. Inga blodiga knogar. 😃 Och inte mycket kraft heller behövs. Använder dem till nötter som ska vara i kakor med föresten. Det är lika spännande varje gång - för plasten gör nötterna statiska så rivet flyger bokstavligen ur under…😂
Psst. Nu berättar jag en hemlis som gäller mig:
Jag har muskot, men har aldrig i hela mitt liv använt denna nöt. 😇 ☺️
# 11 Muskot är ett måste i potatismos, potatisbullar och spenat. 😃
spenat oxå? Det har jag inte testat, det blir nästa gång! 🙂
//Ida
# 13 O ja! Jag har alltid salt, vitpeppar och muskot i allt jag använder spenat till. Tror nog att det kan stå på rekommendationerna på baksidan av fryst (stuvad?) spenat (från findus..eller felix).
tänk att jag missat det 😃 nu vet jag bättre
//Ida
# 15 Det lärde min mormor mig, och sedan dess går det inte utan i spenat. Då blir det smaklöst. Det är sista "touchen". 🙂
Min mamma har alltid avskytt muskot, så det fick jag lära mig själv som vuxen.. Och visst är det gott! 😃
//Ida
Muskotnöt var jag som besatt av förr. Tills jag en gång övermuskotade potatismos så jag fått nog för resten av mitt liv!
Utan det i mos smådog jag lite, tids nog när sambon hade lärt sig äta mos med muskotnöt hade jag tröttnat. Timing!
Spenat är som #16 säger smaklöst utan muskotnöt, en pytteytteliten minimalisk nypa men åh sicke skillnad!
Jag har haft nr 1 och nr 4 men trivs bäst med gamla vanliga nr 1.
Åååh muskotnöt som är så gott, får mig att tänka på stuvade makaroner.😇
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
@dolfen, fin bild.
@alla.
Nr1, fast min är trekantig.
Sedan så använder jag mandolinen till otroligt mycket.
En sådan där månlandare Moulin Jansson hade jag/vi också en gång och dom är otroligt effektiva.
Matberedaren står bara och samlar damm men så har jag ju också bara ett litet hushåll.
På den tiden som man hade fyra barn hemma så gick matberedaren på högvarv.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bjuder på lite humor: Skaffade en ny riv i förrgår, den river finfint, allt rivs fruktansvärt bra. Min hals hihihi ber om ursäkt men har varit isolerad idag och den dåliga humorn kommer fram då😜