Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 2621 ggr
[Aquelegia]
2

Kalvrygg

Hittade kalvrygg i butiken igår och tog med mig en, enligt mig, fin bit hem.
Har ört/vitlöksmarinerat den sedan igår men är helt nollställd inför tillagningen.

Är det ett mört kött som går funkar att köra såsom rostbiff i ugnen? Behövs det stekas på innan?
Lång eller kort tillagningstid?

DesK
1

Testa långsamstekning i ugn, det borde bli supergott! 🙂

/Désirée

Sofy
2

Jag har själv aldrig tillagat kalvrygg men det hade vart kul om du delat med dig av resultatet!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Aquelegia]
2

Stekte det på först 125 i ugnen och sänkte sedan till 100. Hade i termometer och den tjöt att den var redo vid 50grader. Väl rått för min del men otroligt mört och väldigt gott! För min del stekte jag på kalvryggen när jag hade skurit upp den😛 Ett väldigt fint kött måste jag säga! Men lita inte på termometern när det gäller den sortens långamstillagningen.

bamse6311
2

En av mina personliga favoriter är "kalv i dillsås", en riktig klassiker.
Dock väldigt sällan som jag äter det då kalv ju är ganska dyrt, rekommenderas dock.
Bästa hälsningar,
Bertil

[Aquelegia]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Gjorde dillkött av resterna från köttet😃 Kalvryggen kostade 139:- överkomligt tyckte jag att unna sig ibland🙂

Bilden är på det färdiga resultatet, 52grader i mitten. Som ni ser hade det kunnat köras längre men sambon vill ha sitt kött blodigt😉Man ser också hur mört köttet är trots att det är högrev, det smälte faktiskt i munnen. I bakgrunden ser ni min hemgjorda ravioli hihi ✨

DesK
1

#5 För den bilden och beskrivningen fick du ✨ av mig! 😃

/Désirée

bamse6311
2

@5, snyggt porslin också.
Bästa hälsningar,
Bertil

[Aquelegia]
2

#6 Hihi tack sicken tid jag lagt ner ojoj *gäsp* nejdå laddade ner kort och såg jag hade fotat kalvryggen. Inte kan jag låta den bilden vara dold för allmänheten XD Jag gillar ju udda köttbitar och tycker det vore bra om fler går ifrån"filé"tänket och äter alla delar på djuret. Med rätt tillagning kan allt bli en fin rätt.

#7 Tack! Köpte det som student på Ö&B 24 delar för knappa 100lappen och det har efter över en handfull flyttar och kopiös användning endast fått en kant stött😃 Japp, där fick du en gratis novell om mitt älskade porslin!