Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 5616 ggr
eventkocken
3

Gissa korken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok…här ska ni få något att bita i =)

Vad är detta för kork? Jag fick en fråga från Dan i Seattle vad detta är för typ av kork. Han har köpt en stor kvantitet sådana här och nu hittar han ingen användning för dem…stackarn!

Är det Svagdricke-korkar?

eventkocken
0

Här är ännu en bild…

eventkocken
0

…och ännu en…

All info mottages tacksamt =)

Karmatarerskanise
0

Vi har ngt sånt som passar till vin och ölflaskor.

Veduran
0

Ja jag undrar just om det inte är precis som du säger, svagdrickekorkar. Jag var liten så jag kanske minns fel, men jag har för mig att farmor och farfar hade sådana korkar på sina bruna, bulliga glasflaskor som dom använde att göra svagdricka i. Men det var egentligen inte flaskor, mycket större än så… mer glaskärl, nästan dameschanglik…*stavning?*

isnornin
0

Har aldrig sett sådan kork förr….

MVH Isnornin

KerstinP
0

Kan det vara termoskorkar?

eventkocken
0

"Föreliggande uppfinning avser en expanderande förslutningsanordning, som huvudsakligen är avsedd att placeras i flask- och kärlmynningar för tätande av dessa. Ett flertal olika konstruktioner av anordningar för detta ändamål äro tidigare kända. Dessa bestå i allmänhet av två på avstånd från varandra anordnade klämbrickor och en däremellan förefintlig ring av gummi eller annat expanderbart material som kan bringas att expandera utåt mot insidan av en flaskhals eller kärlmynning, med hjälp av en vridbar ratt, som medelst en gängad tapp är förbunden med den ena av brickorna, så att denna, vid rattens vridning i ena riktningen, bringas att närma sig den andra brickan, varvid ringens innerdiameter är avsevärt större än tappens ytterdiameter, så att det mellan dessa delar bildas ett uppåt av den övre brickans resp. rattens undersida och nedåt av den undre brickans översida begränsat, slutet hålrum."

Texten är hämtad från ett dokument på hemsidan över Nordiska patrent http://www.nordiskapatent.se/

Fick mig att tänka på ett kul ämne…har ni några "gadgets" i kökslådan som ni inte har den blekfetaste aning om vad de ska användas till? Posta ett foto så kan vi väl leka "mat-detektiver"!

isnornin
0

#7 kul idé

MVH Isnornin

AktieTrader
0

Svårt att se storleken, men en termoskork skulle jag gissa på eftersom det står värmeisolerande på skylten.

eventkocken
0

#6 och #9 Kan vara termoskorkar men precis som Veduran #4 så har jag ett minne av barndoms-jular med Svagdricka på bordet och de bruna flaskorna med den röd-vita korken.

Enligt patent-dokumentet framgår att de använts till flaskor, kärl mm så de tillverkades säkert i flera storlekar med flera användningsområden. Texten som jag kopierade är kul! Meningen efter den korta konsisa meningen "Ett flertal olika konstruktioner av anordningar för detta ändamål äro tidigare kända." är sådär härligt byråkratisk/myndighets-lång! =)

Skulle vara kul med fler "Olösta Köksmysterier" att bita i! Har ingen någon kul grej som ni inte har den blekfetaste aning om vad den ska användas till?

preusvarg
0

riktigt kul idé jag ska dyka i mina lådor hemma. *L* nog ska man kunna hitta något som är udda.

Karmatarerskanise
0

En sådan kork passar till vanliga ölflaskor också. I alla fal den vi har och den ser precis lika dan ut :)

eventkocken
0

Nu ni! Här ska ni få något att fundera på! Jag kommer att posta fler bilder som ledtrådar om ni inte tar det här på första bilden vill säga.

Lillebror fyndade (det är ett riktigt fint exemplar det här) på en loppis alldeles i närheten.

Vet ni vad det är?

Ulf-S
0

Ölkrus…?

AndreasS
0

Ser ut och vara nått liknande en tryckkokare av nått slag.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

eventkocken
0

Inget rätt hittills men koka under tryck var inte så dumt gissat…

Vill ni ha en bild till?

AndreasS
0

Klart vi vill ha det…  =)

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

eventkocken
0

Ok…då får det bli en "close-up"…nu tar ni det! =)

AndreasS
0

Kan det månne vara en perkulator…

eventkocken
0

Snyggt jobbat! Det här är föregångaren till den typ av Perkulator vi vant oss vid; riktigt smart och cool…dessutom bryggde den fin-fint kaffe! =)

Karmatarerskanise
0

Vad är en perkulator? Vad använder man det till? :)

eventkocken
0

Kaffekokare =)

eventkocken
0

Är det någon som har något spännande som vi kan fundera ut vad det är? Dyk ner i kökslådorna nu!

Karmatarerskanise
0

Hehe råkade missa "dessutom bryggde den fin-fint kaffe" ;)

GJG
0

Er det noen som har en slik til salgs ??

Anterrabae
2

Gällande korken i början, sån modell har vi till farmors gamla tv-kanna, termos alltså. :) fast den ser ut att vara större än de på bilderna :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade