Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 1179 ggr
AktieTrader
1

Ont om sås

När man äter utomlands (i detta fallet Barcelona och Mallorca) så är det väldigt sällan någon sås eller liknande till maten. Endast lite grönsaker.

Grillad kyckling och pommes, ingen sås
T-bonestek och pommes, ingen sås
Fiskpinnar, ris och pommes, ingen sås

På en större restaurang så fanns det ca 30 kötträtter. endast 2 var med någon sås till.
Det är ju jättetrist och smaklöst utan någon sås till maten. Jag har svårt att tro att det bara är så i spanien för det är ju typiska Europeiska turisträtter.

AndersE
1

Vill man vända på det kanske man kan säga att riktigt fina råvaror, väl tillagade mår bäst utan sås. Medan lite sämre mat kan göras uthärdlig med god sås…?

Jag älskar också sås!

Men ibland kan jag steka en bra oxfilé och bara ha en sallad, och ett glas rött till…

AktieTrader
1

Om man ska ha ris, pommes eller kokt potatis så måste man ha någon sås eller geggig röra till annas är det ju jättetorrt att äta oavsätt hur bra köttbit man har.
Potatisgratäng, stekt potatis eller rostade rotfrukter brukar inte kräva någon sås men det är ju bättre med sås

Att äta kött med bara sallad kan jag inte tänka mig att göra.

todde
1

Sås är viktigt. Utan sås, är det inte mat.

[Tassy]
1

Sås är ju det bästa som finns 😃 ett måste helt enkelt.

Intehärutandär
1

Jag har bara varit i Bulgarien och Italien. Bulgarien minns jag inte, för jag åt mest sallad, pannkaka och majspizza där. Men i Italien har de ju sås. Inte sås-sås som vi med en stor gryta bredvid, men i pasta t ex för att göra pasta lite kladdig. 

I väntan på Pizza där, så fick man alltid in ett stort fat strips med ketchup och majonnäs i engångs-förpackningar. Istället för vår pizza-sallad (som de inte ens äter). 

Men jag håller med, det ska vara sås! Jag är uppväxt på sås och potatis, så det är min akilleshäl. 🙂 Potatis och dillsås, potatis och äggsås, potatis och pepparrotsås, potatis och senapsås, potatis och gräddsås, potatis och spenatsås…osv. 😃

[Aquelegia]
1

I tysk mat är det inte alltid sås heller.

Potatis, kokta grönsaker och "köttbulle" var det. Till jul äter man gås med Klösse, rödkål och eventuellt för den som vill öser man fettet från gåsen över maten. Men näh, sådär värst såsig är jag inte uppvuxen. Har dagit ner på såsandet numera också.

I Kreta var det förresten också dåligt med sås.

ettlitetalias
1

Kan det inte vara så att resturangerna är snikna och at man får beställa såsen separat? Så är det på flera restauranger härikring. Man får en köttbit och pommes, men såsen får man minsann betala extra för! 😡

DesK
0

Sås är ofta gott men ingen nödvändighet, tycker jag. Sånna där färdiga pulversåser är förfärliga, då äter jag hellre maten utan sås. En välgjord hemlagad sås är något helt annat.

/Désirée