Favoritsillen?
Vilken är eran favoritsill? Vad äter ni helst till?

senapssill är en klar favorit här, och äts helst till julskinka, eller färskpotatis & bogskinka
You can't spell Bitchy without Itchy
Senapssill är ett absolut måste till julbordet ja.
Har dock hittad en ny bra sill och det är vitlökssill. Gillar även matjes men då ska det vara hela från fiskdisken inte i bitar på burk.
Trodde jag älskade löksill då jag åt det i mängder på midsommar. Åt det till lunch idag med gräddfil, färskpotatis och gräslök som det sig ska, men den där euforiska känslan infann sig inte. Gott men inte mer hm.
Så det får nog vara vitlökssillen just nu då som är favoriten på smörgås!
Gjorde en flädersill till midsommar som var riktigt god. En annan favorit är matjesill.
Oj, kan ej välja!
Senapssill, vitlökssill, matjessill smäller riktigt högt, men jag älskar typ all sill! Färsk potatis och helst lax i olika former vill jag ha till.
skärgårdsill och matjesill. till matjen har ja gräddfil, klippt gräslök, eller rödlök. och potatis.
Heminlagd sill
Fast matjessill med gräddfil och gräslök är också gott 
/Désirée
Inlagd sill är en av ytterst få fiskrätter jag bara inte kan med. Så min favoritsill är grillad salt sill, det grillar och äter vi på sommaren. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Är extremt megasugen på att slänga ihop en curry/äpplesill. För det var ena riktigt gott för några år sedan när mor gjorde.
Såg någon thaikryddad sill i hyllorna för något år sedan och undrar om inte det vore gott att blanda till med röd/grön currypaste och kokosgrädde?
Gjorde sill igår som blev god. Innehåller senap, äggulor, olja, citronsaft, citronskal, purjolök, dill, socker och vitpeppar.
Hemgjord inlagd alltid, annars lerpottasill med madelpotatis.
löksill, och tomatsill och senapssill i hemgjorda inläggningar, och hemgjord god senap! :D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
När det gäller köpesill varierar jag mig mellan Skärgårdssill, Löksill, Fransk löksill och senapssill. (Jag har nog glömt någon.)
Testade, i år, en Citron och fläder(-någonting) som var god.
Annars är hemgjord löksill och en sillröra som påminner om skärgårdssill favoriter.
Matje och gräddfil är snabbt, enkelt och gott. Mest sommartid.
Smakade gravad sill en gång. Det var gott.
#9 - Jag funderar på att testa din Citronsill, men då kanske jag byter ut äggula och olja mot crème frâiche. Får se hur det blir jag gör.
Förr så lade jag själv in all sill till jul och påsk men numera så blir det mest löksill, citronsill, senapssill och min absoluta favorit "stekt inlagd sill".
En annan favorit som man kan äta hela året är vanlig persiljefylld stekt sill med hemlagad potatismos eller stompad potatis.
Min farmor brukade bjuda på något som hon kallade sötsur sås till detta men jag har aldrig lyckats hitta det receptet eller experimentera mig fram till detta.
Bästa hälsningar,
Bertil
Abbas Skärgårdssill är min favorit. Till den äter jag kokt potatis, gräddfil och hackad rödlök!
/Christina
Skärgårdssill saknar jag ofta.. Får köpa vanlig tråksill och lägga in själv kanske.
Då det vankas påskmiddag skall jag göra det jag längtat efter så länge: Curry- och äppelsill, även inlagd sill finns i tankarna och kanske någon vitlökssill. Det är ju så snålt med vitlök i färdig vitlökssill😎
#16 Har du något gott recept på vitlökssill? Det är ju ägg i den färdiga 😭
#17 Tassy.
HÄR ett recept på vitlöksill utan ägg.
Har dock inte testat receptet själv, försöker inför påsk att själv hitta på ett recept med sill i chilipeppar utan att chilipepparn skall ta överhand av själva sill smaken.
Nåväl, det går kanske inte att få till på något bra sätt men skall försöka ändå.
Bästa hälsningar,
Bertil
#18 Tack, jo jag har ju äggfri majonäs så jag kan prova.
#19 Tassy
Låter väldigt intressant det där med äggfri majonäs, det får jag testa någon gång.
Ofta så gör jag min egen majonäs och där är ju grunden bara äggula och rapsolja, åtminstone när jag gör den.
Låter väldigt intressant det där med äggfri majonäs så det måste jag testa.
Bästa hälsningar,
Bertil
#20 Det finns några färdiga som marknadsförs som äggfria, dessa har jag aldrig testat. Däremot kavlis lättmajonäs är äggfri upptäckte jag, och därför använder jag denna då det var den jag råkade ha hemma. Man upptäcker mycket när man läser innehållsförteckningar! Finns äggfri bearnaiesås från knorr också, den marknadsförs inte heller som det.
Många tänker "fusk", jag jublar.
Tål man soya så går det att använda soyamjölk som emulgering i stället för ägg. Stavmixern och så håller den ihop :) TrevorS har ett bra recept med video på vegan. Vi tål ju inte heller ägg här hemma. Då får man i alla fall en med något mindre tillsatser än i köpevarianterna.
//Ida
Och på tal om sillen.. Jag älskar löksill ;) särskillt den hemmagjorda. Likaså tomatsill och matjes.
//Ida
#23 Anterrabae
På tal om stavmixer så använder jag den även när jag gör majonäs.
Det är ju en jäkla fart på en sådan och sådan fart har man aldrig möjlighet i att komma upp i men en vanlig visp eller ens elvispen.
@# Tassy och Anterrabae.
Nu har jag iofs inga problem med äggprodukter men väldigt kul att testa nya recept i vilket fall som helst.
Bästa hälsningar,
Bertil
Visst är det så Bertil, och har man testat alternativen så vet man vad man ska hitta på om/när man träffar någon som inte tål. :)
//Ida
#17 Japp, kör en aioli utan majonäs alltså bara med creme fraiche och massa vitlök, helst sådan där vitlöksblast i med förden smakar vitlök men man luktar inte så man väcker de döda😉