Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 5947 ggr
Pernilla
0

Stekpannor

Det finns ju en hel djungel med stakpannor. Teflon, titan, gjutjärn, grillpannor… och i olika storlekar. Vilka typer av stekpannor äger ni och vilka använder ni? Jag börjar inse att jag äger en hel massa men använder egentligen bara två av dem. Ändå funderar jag på att skaffa en ny. Skulle vilja ha en mellanstor teflonpanna för omeletter och tortillas. Frågan är om det är en bra investering… Vad tror ni?

CBA
0

Jag använder bara teflon i kastruller/stekpannor/grytor allt för att slippa skrubba om det bränt fast.Jag har även en och annan rostfri kastrull att koka tex potatis eller såser utan mjölk.

Jag har en jättefin gjutgärnsgryta…en riktigt tung pjäs och en välanvänd gjutjärnspanna, men dom står tyvätt mest och samlar damm.

Vi måste köpa en ny stor teflonpanna då maken förstörde den gamla när han skulle göra pepparkakshus i julas…han lyckades smälta slickepotten när han skulle smälta socker och nu är det slickepott rester i pannan Fundersam

Jag skulle vilja använda mina gjutjärns prylar men jag tycker det bara fastnar i dom hur mycket man än rör….har ni några tips vad man kan göra för att slippa det (man kan ju inte ha i hur mycket smör som helst) ???

Mvh CBA

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Anne
0

Min absolut bästa är en Gastrolux Titan. Den börjar dock bli sliten, och jag vill ha en ny.. frågan är vad jag ska köpa. Kommer kolla tråden noggrannt :) Jag vill absolut ha en med beläggning, men den får gärna vara ganska tung och måste definitivt hålla formen.

(och jag vill också ha en omelettpanna.)

AndersE
0

Jag använder bara gjutjärnspannor. Diska aldrig en gjutjärnspanna! Skölj av i hett vatten.

Tanken att låta uppvärmd plast komma i kontakt med min mat… Brrr….

CBA
0

Jo jag vet att man inte ska diska av en gjutjärnspanna utan bara skölja i hett vatten, men jag tycker det fastnar ändå Glad.

Använder du bara träslevar när du lagar mat ?

För mig är det lika illa då jag tycker det känns ohygieniskt att man inte kan diska av det ordentligt i tex diskmaskin Fundersam

Jag använder bara plast slevar av olika modeller och plast skärbrädor….allt bara för att jag vill kunna diska det ordentligt rent i maskinen.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

rumpino
0

har använt flera look titan pannor nu .. avverkar dem en efter en .. lite synd då de är så dyra .. men tycker det är en bra mix mellan teflon som har ännu kortare livslängd och gjurtgärn som är lite jobbigare o hålla på med.

vet inte vad jag ska göra för att få dem att hålla längre än 2år?

AndersE
0

#4 Varför träslev? I en gjutjärnspanna kan du använda vad du vill. Gärna metall så du repar lite i pannan - då förbättrar du järnintaget samtidigt!

Jag tycker inte det känns det minsta ohygieniskt. Då är jag många gånger räddare för de emissioner som uppvärmd plast (teflon o likn) ger ifrån sig. Brrrr……

#5 Jag kan inte alls förstå vad det är som är jobbigt med gjutjärn. Det skulle vara att de är tunga. Men det drar jag av från lyfta-skrot-på-gym-klädd-i-trikåer-kontot… ;-)

Pernilla
0

Jag älskar min gjutjärnsgryta! Stor och tung och gul och rustik. Skulle aldrig ta fram den för att steka enstaka små köttbitar, men för storkok är den optimal. Och snygg!

Undrar var man får tag på en bra omelettpanna. Snokade lite på Verner och Verner, men hittade ingen som verkad sådär 100%-ig…

Anne
0

Jag är också överlycklig över min stora emaljerade gjutjärnsgryta - men jag vill inte ha en gjutjärnsstekpanna för det. En del går ju finfint att steka i den - men att göra typ.. äggröra? Inte sådär jättebra, va.. eller mjuksteka lök.. Nej, jag upplever att gjutjärn är bäst när det får ha lite rejäl värme, då fastnar inget. (Och jag diskar min gryta med diskmedel. Japp. Det gjorde mormor också.)

Pia
0

Jag tror bestämt det är en omelettpanna jag har, funkar finfint till omeletter ialla fall, förmodligen från IKEA… Teflon. Kostar ju inte många kronor att testa en sådan ialla fall:)

Pia
0

Just det, ursprungsfrågan; jag tror jag har typ fyra stekpannor, fast de två jag använder mest är grillpannan - suveränt, suverän, suverän - och något wokliknande som funkar till det mesta liksom:)

AndersE
0

Tre stekpannor (alla självklart gjutjärn) - två små med rundade kantor som är utmärkta till pannkakor, omeletter, äggröror och mjuksteka lök… ;-) En större med skarp vinkel mellan botten och kant - utmärkt att steka små och stora köttbitar i.

Sen har jag också stekgrytor, men det får väl bli en annan sträng…

En stor fördel med gjutjärn är att botten är plan, dvs värmen når hela pannan. Såna där plastbelagda plåtbitar är aldrig plana utan sladdriga.

Och fråga vilken kemist som helst vad som händer då plast upphettas. Det vill jag inte ha i min mat…

Oskar
0

Våra kära vardagshjälte Plus-Sverker testade stekpannor förut…och om jag inte minns fel var det ICAs som var bäst.

Oskar

elenor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild på vår favoritstekgryta,  loppisfynd, som vi använder hela tiden. Någon sa till oss att det är en hargryta. Det har vi förstås aldrig använt den till, men allt möjligt annat.

Sedan köpte jag häromdagen, också på loppis, ytterligare en gjutjärnsstekpanna, trots att vi inte behöver någon mer. Får erkänna att det var enbart för att det stod design Sigurd Persson inunder. Svag för hans saker, och visst var pannan litet extra fin och bra format och modell!

Håller med Anders. Tror inte att teflon är hälsosamt  - det är däremot järn. Förstår inte det där med att det skulle vara svårt att diska.
Om man diskar direkt när pannan är varm, så går det ju jättelätt!

bubbelbubbel
0

min favorit är förmodligen min skeppshult gjutjärnsgryta.
tung som… men bra till allt.
sen att dom är svåra att diska, nja, ibland skulle jag nog säga, min sambo har alltid problem, medans jag halvt bränner händerna av mig och drar runt med min diskborste tills min hand inte orkar. haha. för den är grymt tung i just diskproceduren. haha.

annars är det med användning av en teflonpanna, den är alltid i precis lagom storlek, och om den inte är det, så har jag en större, gammal som funkar lika bra. :)

Faxlin
0

Jag måste nog säga att här finns både teflon och gjutjärn. Fast det är gjutjärnet som används. Tycker på något mystiskt sätt att det smakar bättre av maten när jag gör den däri. Fast det är nog inbillning. Gubben föredrat teflon, lättdiskat liksom.
Fast jag tycker att det funkar bra med gjutjärn. Jag brukar diska den med diskmedel med jämna mellanrum. Sedan smörjer jag in den med lite rapsolja så håller den sig fin tills den använs nästa gång. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

aah, smörjandet kanske är ett bra tips där.
jag blev lite rädd en gång då jag hade gjort köttfärsås i min och det gick lixom inte riktigt att få den ren, den antog lite av en röd touch. som jag iof tror nu är borta…men smörja. jaa, det ska jag kolla upp :)

AndersE
0

Om man har fettnoja, och tror man kan steka i gjutjärnspanna utan fett ska man nog hålla sig till plastpannor…

Grejen är ju att ju mer man använder sin gjutjärnspanna - steker i fett och diskar utan diskmedel - ju mindre är risken att något fastnar.

Och när man sedan haft den ett tag så får man så fin yta - med inbränt fett - att man faktiskt kan göra ett och annat utan matfett, t.ex steka svamp på svag värme.

Man ska ju inte koka saker i gjutjärn - det som händer då är ju att man löser upp fettet. Så köttfärssås med mycket vätska, eller grytor är sådant som inte får utgöra majoriteten av matlagning…

Knivkultur
0

>>Inlägget är borttaget av Pernilla, moderator>>

Cartman
0

Jag har bränt sönder jag vet inte hur många kastruller och slitit ut en och annan teflonpanna. Tröttnade på detta och ersatte allt med gjutjärn + en wok i kolstål. Kan misshandla dessa hur mkt som helst och med lite jobb få tillbaka dom i prime condition. Funderar på att ersätta kaffekoppen med en i gjutjärn.

AndersE
0

#19 Skrattande Kaffekoppen i gjutjärn är ju en glimrande affärsidé!

Jag sökte länge en wokpanna, men hittade bara en massa trams i plåt med plastbeläggning. Egentligen ska de ju vara i hamrad plåt och hanteras över öppen eld tror jag.

Jag hittade till slut en i järn med flat botten som funkar på vanlig spis. Man kan hetta på ordentligt utan att det luktar giftiga plastångor och på det viset kan man verkligen woka - istället för att koka.

Vad menas med kolstål till skillnad från gjutjärn? (Kolstål trode jag användes för att göra handsmidda japanska knivar…)

Cartman
0

Gjutjärn och kolstål är same shit (järn+kol) but different map tillverkningsmetod (påverkar elasticitet etc).

kjersti
0

Min wok är av gjutjärn . Suverän… Jag har en Sverker -Ica-panna också. Den är bra… Två ärvda gjutjärnsstekpannor och ett järnplättjärn (från femtiotalet) och stekgryta järn  fulländar utbudet.

Är vi många använder jag minst tre stekjärn och ibland 2 järn och plättlaggen…till pannkaksmeten

Kaffekopp i gjutjärn smakar nog inte så bra och skulle stjäla rätt mycket värme tror jag.