Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1302 ggr
[Tassy]
2

Ersätta pasta/ris/potatis

Jag vet att detta ämne har varit på tapeten då och då, och nu har jag slutligen nappat på idén och provar jag med. Men trots att jag har läst tips både här och där så känner jag mig som ett ufo när jag står i köket och ska fixa maten! 🤦‍♂️

Jag har snappat upp att man kan ersätta med t.ex. strimlad squash, broccoli och blomkålsmos, men där tar idéerna slut! 🤔

Andra sorters rotfrukter tycker jag smakar så himla sockrigt och sött, så det känns inte helt rätt? 😮

Det får inte bli för fiberrikt/jobbigt åt magen. Massa bönor till exempel blir jag jättesjuk utav.

DesK
3

Rättika och kålrabbi är gott, likaså spenat, mangold och andra bladgrönsaker. Vill du göra en gratäng liknande potatisgratäng kan du ta rättika skiva upp den och koka skivorna en stund och sen lägga i en form hälla på grädde krydda och grädda.

/Désirée

[Tassy]
2

Gjorde en variant på gratäng nu när du säger det, där jag blandade potatis och squash för att få ner potatismängden.

Denna kommentar har tagits bort.
dolfen
1

Kan kokbanan vara något? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokbanan
Jag läste "någonstans" att de ska vara näringsfulla.

Själv tycker jag att potatis är godare än kokbanan. Men det var kul att testa. Glad

Bjornen
1

Inna pärôn kom varô barô rovôr ällôr röttôr (kålrötter).

[Tassy]
1

Nu börjar jag få kläm på detta tror jag. 

Ris har jag bytt mot bulgur (gud vad gott och mycket mer mättande!), 

potatisen byts mot främst broccoli, olika sorters bönor och en liten skvätt ärtor och eventuellt morötter mest för smaken, då det är kolhydratrikt. Det funkar ju ändå i små mängder så man slipper tröttna på broccolin.

Pasta har jag helt enkelt bytt mot massa blandsallad, tomater och eventuellt ost och oliver om jag vill ha mer energi och mer som mättar.

Så ja egentligen blev det mest en sammanfattning av mitt eget inlägg och era tips, men det funkar!

Anterrabae
1

Bulgur är jättegott, men lika kolhydratstätt som pasta eftersom det är krossat durumvete. Kanske har lägre GI, det här jag ingen koll på. Gillar du quinoa? Det har bättre fördelning mellan kolisar och proteiner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2

har köpt 3färgat quinoa som jag inte hunnit testa ännu. 🙂

Ja, bulgur har lägre GI, och eftersom jag inte kör strikt så är jag nöjd så. 👍 nån gång i bland liksom, extra gott.

Anterrabae
1

Jo det tycker jag också, det är sååå värt det :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2

Hur är det med jordärtskockor? Färskpotatisen är ok att äta till och med för LCHF väl? Det har lägre GI i alla fall.
Sedan har vi ju massa grönsakblandningar i frysdiskarna. Mos gjort på ärtor är otroligt gott och friskt i smaken!

Haricot vertes kan jag äta en hel tallrik full bara med smör, timjan och vitlök så till en kött bit räcker det för mättnaden.

Rotselleri är otroligt gott skivat stekt, ungsrostad eller dylikt.