Ätbart med egen dag
Jag är nyfiken på vilka maträtter det är som har en "egen" dag? Semlorna har ju fettisdagen, våfflorna har 25 mars, kanelbullar har 4 oktober och grynkorvens dag är tredje torsdagen i oktober, men vad finns det mer? Det är ju dedikerade dagar för det mesta nu för tiden, men vad och när? Pannkaka lär ha en dag, men jag vet inte när.
Kan vi inte hjälpas åt att samla alla dagar i en tråd här, så vi har koll på dem?
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Toppen idé! En årskalender för matens dagar
Lutfiskens dag finns någonstans på matlust tror jag hum om jag bara mindes vilken dag. FÅr kolla upp det!
Kanske kan skriva alla årets månader och sedan fyller alla på med dag i vilken månad någon maträtts dag är?
har för mig jag läste köttbullens dag nån gång? och Surdegen har en egen dag.
Jättebra idé! Blir en stor guldstjärna till dig Jagga-Ewe! 
Surdegsdagen är det TrevorS, MonisN, Storost och jag som har skapat
I år infaller den den 13/4 
/Désirée
Det finns en kalender som visar alla matdagar. Minns att någon lade in den här på Matlust för några år sedan. Minns dock inte vi vilken tråd :/
Hittade en lista :)
Men perfa, Hera! Du är ju en hjältinna, det är ju det jag säger! :D
Kan vi inte kopiera den där listan till en artikel eller nålad tråd eller nåt sånt? Så man vet var man har den sen… :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Temadagar.se är en annan sån kalender 
/Désirée
10nov är det mårtensgås-dagen, fast det kanske inte var en sån dag som menades.. då äts det svartsoppa och gås. Jag har aldrig ätit det, men vet att farmor brukade äta det med sina syskon den dagen när hon levde.
#8 Mårtendagen står med i DesKs länk.
Kladdkakans dag 7 november
En god väns Mamma och jag utnämnde envådligt den 25:e December till Lutfiskens dag i facebook. *S*.
På julafton så blir det ju gärna mycket mat med lite av varje så på juldagen kan magen få lite "vila" med lutfisk, potatis och senapssås.
Bästa hälsningar,
Bertil