Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2229 ggr
[helenal]
2

Tips på ekonomisk mathandling?

Hej alla matälskare!

Jag tycker jag är oerhört oekonomisk när de kommer till att handla mat. Jag vill ha tips och råd på hur man handlar mest ekonomiskt?

Jag köper ofta korv,köttfärs,kyckling som man kan ha till middagsmat men ge mig också tips på mer mat man kan köpa som man kan ha till middag? 

tack

dolfen
1

Själv har jag köpt lök i säck, på några kilo, när det var väldigt billigt.

Löken mixades och det blev både löksalt och enbart torkad lök.

Håller länge och är lättdoserat (och billigt om man köper vid rätt tillfälle). Glad

[WickedAlly]
2

#1 Går även utmärkt att frysa i dubbla påsar :)

Det mest ekonomiska är att kolla efter kampanjer och månadshandla. Sist här till exempel kunde man köpa fläskytterfile till 29 kr/kg så vi köpte flera st och frös in. Man kan spara mycket pengar på att äta efter vad butikerna har på kampanj.

Annars är vitkål är en bra och billig bas i många rätter. Morötter, lök, potatis osv brukar finnas billigt ibland. En god grönsakssoppa behöver inte kosta många kronor. 
Fläskkarré är också en typisk grej som brukar finnas på kampanj, köp storpack och frys in i påsar med rätt mängd för en middag.
Storpack överhuvudtaget brukar man tjäna på i längden, även om det finns vissa undantag, man får kolla kilopriset på hyllkanterna :)

Och det som kanske är det allra viktigaste: Planera vad du ska köpa innan du åker till affären, har man svårt att låta bli att köpa mycket onödigt så ta ut kontanter och lämna bankkortet hemma. Med självscanning är det ju fullt möjligt att se vad man kommer få betala.  Att vara mätt när man handlar mat hindrar också att man stoppar godis och annat man egentligen inte behöver i vagnen, det lockar helt enkelt inte.

[helenal]
1

ja tack för tipset, skall kolla efter kampanjer men handlar mest på Lidl men tycker inte de finns så mkt där? kampanjer alltås

[WickedAlly]
1

#3 Nä, har märkt det. Jag brukar handla grönsaker där för priserna är mycket bättre än på Ica Maxi.
Sen handlar jag allt annat på Ica Maxi där priser på kött och mycket annat är betydligt lägre. Så om du har en Ica Maxi, City Gross eller liknande i närheten så är det absolut värt att jämföra deras priser med Lidl. Deras utbud är ofta mycket bättre dessutom.