Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 7502 ggr
[helenal]
0

Lägga upp ris snyggt?

Hur gör ni för att lägga upp riset fint? Använder nu någon sorts form?

[Tassy]
0

Ett decilitermått brukar många använda för att forma ris snyggt. ☝️

[helenal]
1

Tänkte bara om riset faller isär ifall man lägger upp de..

[Tassy]
0

Packa det hårt eller använd klibbris 🙂

Intehärutandär
1

Använder också dl mått. Trycker i ris kompakt och dra av det längs kastrull-kanten. :)

Zofia89
2

packa riset hårt så hålls det nog, rekommenderar även att smörja formen först så det lossar på tallriken utan att kämpa, då kanske det går isär…

bamse6311
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag använt en vanlig kaffekopp.
I övrigt så precis som de andra här skriver så packa det hårt och så smorde jag koppen först med lite rapsolja.

Bästa hälsningar,
Bertil

inisklo
1

🤔…mycke mat har jag gort o fixat fint det på talrigen,MEN jag har aldrig försökt så med risen som ni…så där upp.KUL!

Där mot har jag gort ris bollar,men oftast har jag haft salladsblad under talriken😃på talriken ,under risen,att den syns lite över kanten o till den andra halvan sen nåt annat.

Eller en liten ojämna hög ris o i mitten tomatblomma o till sidan nåt grönt.

Eller ris ront talriks kanten o kött i mitten eller nåt annat(veketariskt)

Dom är mina mesta sätt,att fixa riset fint.men nästa gång provar jag andras sätt…Så som vi ser #6 tack!

Sofy
1

Jag använder mina Iittala glas och gör ristorn med dom, de är ju smalare i botten och bredare i toppen och typ 2 dl vilket är perfekt annars kan man använda lite vad som helst som har fin form.

Jag vill ha någon sorts fyrkantig grej som jag kan göra fyrkantiga lite bredare men kortare ristorn med, det tror jag skulle kunna bli snyggt! 

En bekant till mig stoppade klibbigt ris i pepparkaksformar på tallriken och fick i fina formar men det blir bara förstört för mig när jag provar…fattar inte hur hon bär sig åt 😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian