Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 5934 ggr
DesK
2013-02-04 18:19
3

Diskborsteproblem

Nu vill jag ha tips på var ni köper era diskborstar och vad de kostar! Jag tycker att detta är en djungel och hittar inget bra mönster. Ibland hittar jag superbilliga diskborstar som är bra, håller riktigt länge, men ibland köper jag lite dyrare diskborstar som är riktigt kass, håller inte alls länge, innan de blir spretiga och oanvändbara!

Så kom med era tips på bra diskborstar och var ni har köpt dem och vad de kostade och hur länge de håller Glad

/Désirée

[WickedAlly]
2013-02-04 18:23
2

Köper på Ikea, två för nio kronor. Har också vart genom många olika men dessa är i särklass bäst. Har en tendens att trycka för hårt så att stråna blir alldeles trassliga och platta men dessa verkar inte kunna bli så alls, tryckte som en tok bara för att testa men det hände ingenting.

Efter nästan ett halvår är den senaste fortfarande lika fin, sköljer ur den med kokande vatten och diskmedel lite då och då så att den håller sig fräsch.

Edit: Diskar förresten varje dag, vi är tre pers som har en onaturlig förmåga att skapa disk.

DesK
2013-02-04 18:27
1

Åh tack! Skrattande Då är det ju nästan värt de cirka 10 mil som vi har till närmaste Ikea Glad Nu gäller det bara att komma ihåg det också när vi nästa gång kör dit! Flört

/Désirée

Marinas Mix
2013-02-04 18:59
1

Köpte sådan på ICA, där man byter bara borsten. De är perfekta till mig.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
2013-02-04 19:02
1

Marina det låter ju som ett bra tips! Glad Ungefär hur länge håller borsten då?

/Désirée

Marinas Mix
2013-02-04 20:24
1

LäääängeSkäms. Jo jag diskar, men det är inte ofta jag använder borsten, föredrar att skrubba med svamp, men skulle tro att jag har den några månader innan jag byter.

Jag tänker ju aldrig på det, utan byter när det behövs, att jag sedan inte kommer ihåg om det var en vecka sedan eller tre månader sedan jag bytte är en annan femmaObestämd

_

[Tassy]
2013-02-04 21:53
2

Köper icas lite billigare i tvåpack. När de blir skitiga får de åka ett varv i diskmaskinen, är de spretiga formar jag om dem direkt maskinen är klar, då är de fortfarande varma. Hälsosamt? ingen aning! OskyldigSkämsTungan ute

Sofy
2013-02-04 22:10
1

De som man byter är jättebra enligt min mamma, jag själv tycker om de där som man häller diskmedel eller nåt i handtaget men de är ju inte riktiga diskborstar tror jag haha

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Anterrabae
2013-02-04 23:16
1

De svampborstarna med diskmedel i handtaget gillar jag med, men man bör komma ihåg att späda ut diskmedlet med vatten, annars går det onödigt mycket diskmedel. Annars köper jag diskborstar på Ikea, deras med sugpropp är mjuka och bra. Och så en grövre för hårdare smuts. Betalar mellan 4 och 15 för en diskborste, och hos oss hålle de länge, då det mesta går i maskinen. :D Passar oftast på att handla diskborstar på GeKås när vi varit där. Bra borstar har det som regel varit.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sofy
2013-02-05 07:06
2

Ja, de måste spädas ut med vatten Glad Jag köpte en lila diskborste med sugpropp från ica maxi förra veckan, hittills är jag nöjd men vi får se hur länge den håller Cool

[Aquelegia]
2013-02-06 12:01
2

Köper mina på Willis eller Maxi. Jag köper aldrig dessa med glesa borst de blir obefintliga så fort några borst åker av, heller aldrig de jättetäta för de blir platta, svåra att rengöra och samlar på bakterier.
Köper högst 2 för 20 men oftast hamnar jag kring 6-9 kr för 2
Jag använder diskborstar endast för att borsta ur för "rendiskning" använder jag tvättsvampar för det är lätta att byta ur och superbilliga. 5 kronor för 10 stycken.
Det viktigaste när man använder en diskborste är:

Aldrig i heta stekpannor /kastruller /plåtar.
Låt vattnet /diskmedlet mjuka upp först innan du stoppar ner diskborsten och börjar skrubba. Brukar tänka som så att det är vattnet och diskmedlet som skall lösa upp och diskborsten borsta ur.
Behöver du ta i hårt med en diskborste ta då baksidan istället och bänd loss det hårda alternativt använd en tvättsvamp/ stålull eller liknande istället.
Kör den i diskmaskin regelbundet eller diska av den för hand så håller den sig fräsch och spänstig.

Sofy
2013-02-07 12:11
1

Diskborsten från ica maxi med sugpropp har jag haft nu i kanske en vecka eller två och den har redan börjat spreta, har knappt använt den

Jalking
2013-02-07 19:01
3

Granngården säljer DeLaval diskborstar. Svindyra, ca 70:-. Jag har inte testat själv, men en kompis köpte en för mer än ett år sen och tycker fortfarande att samma borste är suverän.

DeLaval om sin diskborste

Diskborsttest i ICA-Kuriren

[TheoA]
2013-02-07 20:38
2

#12 Vi har såna inne eftersom vi har dem i lagårn också. Är bra hur länge som helst. Vi kokar dem 1 gång i veckan så de håller sig fräscha. Jag tror de har bytt modell nu, den är lite sämre men fortfarande bra.

DesK
2013-02-08 14:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi brukar köpa sånna där billiga diskborstar 2 för 10 kronor, ibland är de bra, men ibland är de inte alls bra. Nu fick jag för mig att köpa en lite dyrare diskborste för 19 kronor och så här ser den ut efter 2 dagars användning! Måste vara den absolut sämsta diskborsten jag någonsin har köpt!

Var får man tag på diskborstar med utbytbara borst?

/Désirée

Marinas Mix
2013-02-08 14:26
1

De borde finnas i alla livsmedelsaffärer. Vet iallafall att ICA har dem

_

DesK
2013-02-08 14:30
3

Får nog inspektera den markanden lite - läs mycket - noggrannare!

/Désirée