Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 3702 ggr
[Tilde]
3

Skära lök - tips!

Jag tål verkligen inte lök!! Att skära den alltså.

Mina ögon svider och tårar upp så jag knappt kan se, kinderna blir helt blöta och jag lutar mig tillbaka så mycket jag kan medan jag hackar löken. Vad fasiken kan man göra? Är det dags att skaffa skyddsglasögon? Tungan ute

När jag är hos min sambons mamma i hennes stoooora kök kan jag känna från andra sidan rummet om hon skär/hackar lök! Ögonen svider som bara den!

Är det fler än jag som har det problemet? Vad kan man göra åt saken?

deleteduser
3

Jag brukar ha simglasögon Cool

[Tassy]
2

simglasögon och kyl ner löken! Glad

dolfen
2

Vass kniv och fläkt vid sidan (eller utsugsfläkt ovanför).

dolfen
2

Alternativt: Låt någon annan skära löken. Oskyldig

Alternativt 2: Mixa och torka ett gäng lök.
(När det är torrt är det lätt att dosera och man slipper skära och slipper svidande ögon.)

DesK
1

Skaffa kontaktlinser! ;-)

/Désirée

[WickedAlly]
3

Ta tjuren vid hornen och skala samt hacka så många du orkar, sen kan du frysa (dubbla påsar). Bara att ta fram. Bättre att stå där och grina en gång än fler i alla fall :)

Och vass kniv, då krossar man inte allt det där som får en att lipa.

[Tilde]
3

Kanske får be sambon att hacka lök medan jag är i Sverige och frysa in :D så slipper jag allt som har med det att göra, haha!

Martin
1

Eller köpa fryst färdighackad lök, jag har inte gjort det själv men vet många som gör det och är nöjda med det.

Annars brukar jag tycka att lite rinnande kallt vatten underlättar, men det är ju inte miljötänk å andra sidan. :o)

mvh Martin

[westerlind]
2

När Uppfinnarna gick på TV4 var det två tjejer som hade listat ut att om man oljar in kniven (lite lagom) så sker det någon slags kemisk reaktion så att det gråtiga i löken försvinner. Inte provat själv då jag inte har problemet, men kanske kan vara någonting?

[RMSLiners]
2

Alligator Lökskärare, ett måste i varje hem. Flört

[WickedAlly]
1

#10 En sån är jag så himla sugen på, kikade på den innan jul men det var ju inte mig själv jag skulle köpa julklappar till. Trodde dock att den skulle vara dyrare :)

[Tilde]
1

Tack för alla tips, ska testa några av dem! :)

RobinEH
3

Har aldrig detta problem så länge jag låter roten sitta kvar och kniven e vass.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

CelsiusT
1

Förr hade jag det problemet. Men nu har jag vass kniv och hackar effektivt så nu går det så fort så jag hinner inte gråta och då har jag liksom vant mig av med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja
0

Matberedare! :) Gör mycket lök åt gången och frys sedan in i plastpåsar, burkar eller liknande.

[Tilde]
0

#14 Jag har en supervass och fin kniv! Så det hjälper inte direkt :P Har dock väldigt känsliga ögon… kan till exempel känna av cigarettrök från några meters håll bara på ögonen (även om man inte känner lukten).

[RMSLiners]
0

Man ska också tänka på att ju färskare löken är dessto mer gråter man.

[deen]
3

Ett tips jag såg på tv för länge sen är att bara andas med munnen, och inte luta sig över löken när man skär. Har funkat hyfsat ok för mig. På programmet sa de att om man andas med näsan når de irriterande ämnena ögonen lättare.

Lite fakta om gråtig lök! Glad

[Tilde]
1

#18 Jag lutar mig tillbaka väldigt mycket, kan vara flera meter ifrån löken som skärs, men ögonen svider ändå och blir tårfyllda. :( Kan testa att andas med munnen och se om det gör någon skillnad. Glad

[Björn.B]
2

Jag har nog fällt många tårar under min tid som kock när jag skär lök, en mycket vass kniv och man är snabb är mitt tips.

DesK
3

Om löken ska ätas rå, så måste den skäras för hand, lök skuren i matberedare eller mixer tenderar att bli besk.

/Désirée

Jalking
2

Ni glömmer det mest grundläggande tipset:

Ha köksfläkten igång och se till att stå så att löken är mellan dig och fläkten, dvs så att ångorna går bort från dig.

Anterrabae
1

Har kompisar som hackar lök med cyklop Glad det funkar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2

#23 - Pst. Ta en bild på dem, in action! Cool

Anterrabae
1

#24 Ska försöka komma ihåg detta, står oftast och fnissar ;) eller så får jag hacka, som inte gråter. :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade