Vegeterian?
Hej, jag är tretton år och demivegeterian (äter fisk) sen ca 1,5 år tillbaka och har valt att inte äta kött för att "slaktbranschen" behandlar djuren så illa! Nu skulle jag vilja veta om du är vegeterian, varför och hur länge du har vart det!?
Är du inte vegeterian, förklara gärna varför du inte är det och varför du inte skulle vilja/klara av det!
/Lina
Jag är inte vegetarian, och jag har helt enkelt ingen som helst motivation att bli det. Jag tycker att det är helt okej att äta kött, men tycker också att djuren ska behandlas på ett bra sätt före slakt.
Försök hålla er snälla och trevliga i den här tråden - erfarenheten säger att det *väldigt* ofta spårar ur i såna här diskussioner. :)
Kan inte kalla mig vegetarian men försöker undvika att äta kött.
För mig är det ett liv som släkts och sättet är oftast inte ok.
Däremot äter jag inte fisk och skaldjur. Där kan man tala om fruktansvärt "slakt"sätt.
Sara
Jag är vegetarian och har varit det i 6 år. Självklart spelar behandlandet av djuren en stor roll, men framförallt är det kanske en miljöfråga för min del. Många områden skulle kunna lämnas orörda om vi koncentrerade oss på att äta mer grönt och det skulle bli betydligt mindre utsläpp. Vad gäller fisket skulle vi inte behöva utrota arter som lax och torsk. Vi skulle kunna föda fler människor i bl.a. Afrika om vi väljer bort kött. Det går åt oerhörda mängder vatten för att producera kött; för att producera 1 kg protein från ett nötdjur går det i regel åt 50 000 liter vatten, samma mängd protein ur t.ex. sojabönor kräver endast 300 liter vatten. Människor dör i denna värld p.g.a. vattenbrist. Vatten finns, mat finns, med det fördelas åt helvete fel. Människan kan leva grönt utan problem, kan vi hjälpa oss själva, men framförallt andra genom att göra det, kan jag se det som en liten skyldighet.
Är inte vegetarian, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Tycker helt enkelt om kött för mycket för det.
Försöker dock välja kött som är både miljövänligt samt där djuren är uppfödda under så bra förhållanden som möjligt.
Äter även fisk och en del skaldjur, det är både gott och nyttigt, även om det som sagt ibland kan diskuteras om huruvida det är "humant" sätt att hantera dem på eller inte.
mvh Martin
Jag har varit vegetarian i nästan tio år. Idag äter jag kött och mår mycket bättre än under min veg-period. Magen tålde inte alla fibrerna man stoppade i sig. Jag tycker om kött och kyckling och köper ekologisgiskt/naturebeteskött så långt det går.
Jag och min sambo kör en vegetarisk månad nu. Men fisk äter vi fortfarande lite pga att det är så nyttigt och vi har en massa i frysen. Detta gör vi mest för att det är en kul utmaning och väldigt gott med vegetarisk mat.
Om det funkar bra den här månaden är det mycket möjligt att vi fortsätter äta mer vegetariskt även senare. Då gör vi både miljön och vår plånbok en tjänst.
Dessutom får vi svenskar som äter normalkost i oss mycket mer protein än vad som behövs (om man ser till genomsnittet), mer än dubbelt av vad rekomendationen säger. Så det är inga som helst problem att få i sig fullvärdigt protein om man äter ägg+mjölk samt kombinerar apannmål och baljväxter vid måltiderna.

Jag har varit veg i snart 9 år. Åt fisk i början men slutade med det också senare. Blev det främst från början därför att att jag inte gillar sätten djuren behandlas , hur kan man garanterra att djuret inte lidit med tanke på transporter, slaktsätt och djurhållningen idag? Nu däremot kan jag inte tänka mig ha något som varit vid liv på tallriken oavsett.
Jag är inte vegetarian men tycker självklart att djuren ska behandlas bra.
Jag är helt enkelt för mycket rovdjur, tycker för mycket om kött för att klara att bli vegetarian.
Önskar jag hade bättre karaktär för det vore nog bra av mer än en anledning att sluta.Och tänker man efter så är det rätt äckligt att tugga och svälja ner något som en gång har levt ……

Jag är inte vergitarian och skulle aldrig kunna bli det. En middag utan kött känns inte som en riktig middag.
Råa grönsaker är inget jag längtar efter precis. Sallad kan jag äta före eller efter maten, men det tar jag mest för att vara artig när jag är bortbjuden.
En grillad köttbit med någon form av potatis men utan sallad, kan det bli bättre?

#0 Käkar allt och jag är inte vegetarian för att det finns betydligt intressantare prylar att studera i universum. Eller tvärtom. Livet är kort hörru.

jag är halvvegetarian…
har aldrig tyckt om kött pga dess konsistens. men, det enda jag äter i köttväg är köttfärs.
inte kycklig eller fisk heller.
djuret dör ändå, även om jag inte äter det.

#10 Själv tycker jag iaf inte att det finns något mer intressantare än liv. Livet för mig är för kort också , så därför vilja jag göra så mycket jag kan för att göra den här världen lite bättre. :)
#11 Vadå djuret dör ändå? Ju mindre kött man äter destomer minskar ju efterfrågan. Man räddar mer än 90 liv genom att inte äta kött på ett år.
Själv kan jag ju aldrig skapa en enorm världsförändring men för mig är det gott nog att kunna rädda de där 90 liven och inte bidra till mer lidande. Då känns det som att jag gjort min del och med fler som jag räddas hur många liv som helst. :)
Men jag respekterar allas val i livet självklart.

#12 jag anser att djuret dör ändå. de slaktar inte direkt ett djur för min skull. hade ingen aning om att det är 90 liv som skonas faktiskt. men det gör ingen större skillnad för mig ändå.
Jag var vegetarian i ett år men jag saknade kött för mycket. Ärligt talat kan jag inte förmå mig att bry mig om att ett djur dör för att bli mat även om vi klarar oss utan kött, det är livets cirkel för mig. Däremot skäms jag lite över hur dåligt djuren ofta behandlas på väg till slakt samt önskar att djurhållningen skulle bli bättre. men dte är en helt annan femma. Kunde jag ha en gård med lite egna djur för egen förbrukning som min mammas väninna hade och visste hur bra det hade det i livet så skulle det kännas mycket bättre.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
LaLina: Så du tycker att sättet fiskar fångas och slaktas på är ok till skillnad från tex nötkreatur?
Själv är jag inte veg. Älskar kött. Men självklart vill man inte att djuren ska ha det dåligt. Tyvärr blir vissa det.
Min faster e veg. Hon ville prova det då hon var 18 och märkte att det var gott så hon helt enkelt fortsatte. Nu tycker hon inte ens kött är gott.
# 10 Å ännu kortare är livet för de djur vi äter..
Sara

#12 har en fråga om ditt påstående att 90 djur om året sparas… var har du fått de siffrona ifrån? folk är bra på att påstå, så jag vill gärna se lite bevis för det där faktiskt.

Jag är vegetarian sedan…25 år *oj så tiden går* - jo jag "fuskar" med fisk ibland…:/
För mig är det fullständigt självklart att respeketera allt levande och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att äta kött igen!

Sedan finns ju växthuseffekten i sammanhanget
_> Behovet av att skapa betesmarker bidrar till skövling av skog, som
> annars binder stora mängder koldioxid. 70 procent av världens
> lunga, skogarna i Amazonas, har skövlats för att bli betesmark åt
_> de växande köttdjursflockarna.
Läs mer t ex här
Jag håller med #12, livet är för kort för att inte tänka på detta…

#1 Anne, tja detta hade kunnat bli ugly. Alrighty then, jag ska ut å käka nåt som inte lever, morötter (nej lever)..sten, vatten och grus har jag att välja på ikväll. Tveksam, det kanske finns en spirande lovestory mellan jorden och månen? Major crap om jag får flika in. Är lite sugen på på den svarta basalten…
Är själv inte veg, men tänker inte heller klanka ner på de som är det.
Förstår dem, och förstår samt accepterar deras val - inte bara för att de inte tycker om kött (som några sagt), utan även ur ståndpunkten att de respekterar annat levande.
Jag är väl medveten om att både fisk, kött och fågel produceras på olika sätt, en del bättre än del sämre. Jag försöker välja mat utifrån de bästa sätten, äggen från frigående höns, "delfinsäker" tonfisk osv. Föredrar att hitta svenskt kött (även om det är svårt med rådande märkningsregler) än utländskt osv. Inte bara för att jag inbillar mig att Sverige har bland de hårdaste kraven i världen, utan även för att minska miljöförstöring genom transporter osv. Ja - jag äter ändå grönsaker och frukt från andra sidan jorden, men än så länge odlas inte bananer i Sverige så det är svårt att välja svenska bananer… (t.ex.).
Det jag tycker är viktigt i debatten är att komma ihåg att alla är vi individer, individer som gör olika val. Jag hoppas att debatten kan fortsätta, utan att stämningen blir hätsk eller påhoppen grövre (har inte varit så många, trodde faktiskt de skulle komma). Men tycker att det börjar bli lite sådana ändå, så påpekar sajtvärdens Annes inlägg #1….
Må gott alla,
mvh /Martin
mvh Martin
Om man köper kött från frigående gräsätare (oavsett om de betat på andra sidan jorden och fraktats hit eller här i Sverige) har de enligt studier (letar efter den febrilt på nätet och får återkomman när jag hittar tillbaka till den) inte påverkat miljön i samma utsträckning som våra "vanliga" kossor som föds upp mångt och mycket på spannmål
. Dessutom innehåller köttet mer omega 3.
Länk till en svensk gräsätar sida.
En tanke till er som av moraliska skäl är vegetarianer men äter mjölkprodukter; en kossa kan inte ge mjölk om hon inte kalvat och skall hon fortsätta ge bra mjölkmängder skall hon kalva hyfsat regelbundet. Vad skall man göra med alla dessa kalvar (alla blir inte honor och alla hanar kan inte användas i avel)?
Som sagt bara en tanke…
Jag är inte vegeterian men medveten i mina val av kött-produkter. Helst äter jag det vi här hemma fött upp eller det vi köpt av bekanta men om jag måste köpa väljer jag små ekologiskt och svenskt.
#23 - Önskar att jag hade någon bekant som föder upp att handla av…

Jag har inte ätit något slags kött på 12år. Insåg att jag själv hade problem med dödandet.
Om jag själv inte kunde ta livet av djuret varför skulle jag då äta det.
Roligt att läsa om allas olika åsikter. Så olika.
Jag är kanske kallhjärtad men jag skulle inte kunna sluta äta kött. Inte av ngn av ovanstående anledningar.
Mina förfäder är samer och fiskare. Enligt vår tro så får inte kretsloppet av offer upphöra. Jag äter betydligt fler än 90 djur på ett år. Jag har ingenting emot att själv ta deras liv. Grönsaker har intehaft så stor framgång ovan odlingsgränsen :) Torkat renkött och gravad fisk är istort sett råa produkter, och jag älskar dom :)
/Patrik
jag äter kött, har väl varken anledning till att äta det eller inte äta det, kan vara gott ibland, men väljer mycket hellre kyckling framför oxfilé tex.
jag skulle aldrig kunna skjuta en älg och sen äta upp den, inte heller slakta en gris och grilla den, jag vill inte se dom sakerna, men som lisette säger så kommer dom djuren dö varesig jag äter dom eller ej.
däremot kan jag tänka mig att det kanske är bättre att äta tex älg än gris/ko, eftersom älgen måste skjutas av för att det inte ska bli för många, korna och grisarna föds ju upp till att bli mat…

Jag är inte vegitarian vet inte varför men tycker inte om att tänka på att jag äter djur. Då är det så att jag börjar fundera på bli veg. men Jag får inte bli det ännu för mina föreldra änn man behäver ju kött men rtor inte jag skulle vilja bli veg ändå

Jag är vegetarian, jag blev det för ett halvår sen. så jag har klarat mig bra utan kött. Jag är det pga hanteringen med djur som råder idag. Också för att jag aldrig skulle klara av att döda ett djur och sedan äta upp det. Så jag har inga problem med rovdjur som gör så.

Jag kan inte vara utan kött o fisk, så är det bara. Har hund o katt, när de äter grönt spyr de som bara den, så jag passar mig jäkligt noga. O för det andra, varför skall vi äta upp maten för djuren.
Skämt o sidor, det är väl gott med en blandad kost, Som jägare har jag tillgång till viltkött nästan hela året, det händer att vi äter lite inselars i mellan åt,