Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1327 ggr
aurora97
2007-06-27 17:39
0

Bakning

Har ni några tips på vad man kan baka? Något gott och lättvindigt. Skriv allt ni kommer på, då vad det är och receptet!

Tatsu
2007-06-28 17:07
0

En favorit hos barnbarnen är Spröda kolakakor:ca 30 st stora kakor. Ugn 175 grader ca 15 - 18 min

100g margarin, 1 dl strösocker, 1 msk ljus sirap, 2 dl vetemjöl,  2 msk siktad kakao, 1 tsk vaniljsocker, 1/2 tsk bikarbonat.   garnering:75 - 100g vit blockchoklad.

Rör matfett och socker+sirap poröst, gärna i matberedare. blanda de torra ingredienserna och tillsätt allt i margarinet.(tillsätt ev lite mera mjöl om degen är lös) Dela degen i två delar och rulla ut till längder, lägg på bakpappersklädd plåt. Platta till längderna rejält och räffla med en gaffel. Grädda i ca 15 min och låt svalna lite, skär i sneda bitar och låt svalna helt.Smält chokladen och ringla över kakorna. Lättsamt och gott . Lycka till!

siddelina
2007-06-29 21:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Muffins i alla de former och smaker. Gjorde själv häromdagen punchmuffins, med glasyr. Punchen var i glasyren och det blev starkt och gott!

Punchmuffins

6-8 st  

2 ägg

2 dl socker

5 dl vetemjöl

3 teskedar vaniljsocker

2 teskedar bakpulver

1 dl flytande margarin

2 dl yoghurt

hackad choklad (jag använde mariannekross)  

Glasyr 1½ dl florsocker 2 matskedar punch 2 matskedar margarin ½ dl kakao

Gör så här Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör sist försiktigt i margarin och yoghurt. Skeda upp i muffinsformar. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter.   Glasyren: Rör florsocker, punch, margarin och kakao till en slät glasyr och bred glasyren över de avsvalnade muffinsen. Strö på hackad choklad innan glasyren stelnar.       ÄT Å NJUT!

Illan
2007-06-30 00:58
0

Låter väldans intressant!

Falanna
2007-06-30 01:28
0

Dessa är fullständigt livsfarliga, de går inte att sluta äta!! 

Kladdkakor

5 msk kakao
200 g smör
2 dl sirap
2 dl socker
kokas ihop 4 min eller något mer

3 dl kokos
7 dl cornflakes
2 tsk vaniljsocker
röres ner i chokladsmeten.

Klicka ut smeten i små bullformar. Ställ in i kylen att stelna i 1 timme.