Bakning
Har ni några tips på vad man kan baka? Något gott och lättvindigt. Skriv allt ni kommer på, då vad det är och receptet!
En favorit hos barnbarnen är Spröda kolakakor:ca 30 st stora kakor. Ugn 175 grader ca 15 - 18 min
100g margarin, 1 dl strösocker, 1 msk ljus sirap, 2 dl vetemjöl, 2 msk siktad kakao, 1 tsk vaniljsocker, 1/2 tsk bikarbonat. garnering:75 - 100g vit blockchoklad.
Rör matfett och socker+sirap poröst, gärna i matberedare. blanda de torra ingredienserna och tillsätt allt i margarinet.(tillsätt ev lite mera mjöl om degen är lös) Dela degen i två delar och rulla ut till längder, lägg på bakpappersklädd plåt. Platta till längderna rejält och räffla med en gaffel. Grädda i ca 15 min och låt svalna lite, skär i sneda bitar och låt svalna helt.Smält chokladen och ringla över kakorna. Lättsamt och gott . Lycka till!
Muffins i alla de former och smaker. Gjorde själv häromdagen punchmuffins, med glasyr. Punchen var i glasyren och det blev starkt och gott!
Punchmuffins
6-8 st
2 ägg
2 dl socker
5 dl vetemjöl
3 teskedar vaniljsocker
2 teskedar bakpulver
1 dl flytande margarin
2 dl yoghurt
hackad choklad (jag använde mariannekross)
Glasyr 1½ dl florsocker 2 matskedar punch 2 matskedar margarin ½ dl kakao
Gör så här Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör sist försiktigt i margarin och yoghurt. Skeda upp i muffinsformar. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter. Glasyren: Rör florsocker, punch, margarin och kakao till en slät glasyr och bred glasyren över de avsvalnade muffinsen. Strö på hackad choklad innan glasyren stelnar. ÄT Å NJUT!
Låter väldans intressant!

Dessa är fullständigt livsfarliga, de går inte att sluta äta!!
Kladdkakor
5 msk kakao
200 g smör
2 dl sirap
2 dl socker
kokas ihop 4 min eller något mer
3 dl kokos
7 dl cornflakes
2 tsk vaniljsocker
röres ner i chokladsmeten.
Klicka ut smeten i små bullformar. Ställ in i kylen att stelna i 1 timme.