Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 1314 ggr
[Tilde]
1

Is som "dammar"?

Vet inte om det är rätt forum för detta, men jag älskar is i min dricka! Här i Danmark händer dock något konstigt när isen smälter i t.ex. ett glas vatten… den "dammar" nämligen! Det faller alltså av små bitar från isen som aldrig smälter och som bara flyter omkring i vattenglaset. Har ingen aning om vad det kan vara. Kanske förstelnat kalk (om det är möjligt)? Vattnet är nämligen väldigt kalkrikt här i Danmark..

Någon annan som varit med om detta? Eller som vet vad det är?

DesK
1

Din gissning kalk ligger nog nära till hands, där jag är född i Tyskland där var det också mycket kalk- och mineralrikt vatten, vilken kunde ge just den effekt som du beskriver. Så kalk tillsammans med andra mineraler är nog sannolikt svaret Glad Det är klart att det är rätt forum och rätt grupp du har ställt frågan i Glad

/Désirée

[Tilde]
0

#1 Jaså Förvånad Det ser bara ganska ofräscht ut när man ska dricka allt "damm", jobbigt att det blir så. :/ Men tack för svaret, då vet jag att det i alla fall inte är något "farligt". Tungan ute

dolfen
1

Om kalk. (dinbyggare.se)

DesK
1

Artiklen som Dolfen länkar till ger mig just idén att du skulle kunna testa att ha lite citron i vattnet som du fryser till is, så kanske problemet minskar lite i alla fall Glad

/Désirée

[Tilde]
0

#3 Vi avkalkade nyligen, så det är inte därför. :P Vattnet här är helt enkelt bara väldigt kalkrikt här!

#4 Tack för tipset, ska nog testa det någon gång :)

dolfen
1

#5 - Jag tyckte att det där filtret som tar bort kalk från vattnet lät intressant. (Se länk i #3.) Glad

[Tilde]
0

#6 Frågan är ju då hur man skulle skaffa ett sånt i kökskranen. Förvånad

Anterrabae
1

#7 annars finns det vattenrenare/filter som man ställer på bänken. Vi hade mycket nytta av det innan vi flyttade hit. Då var det i och för sig annat i vattnet som skulle bort.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tilde]
2

#8 Ska nog kika runt lite på olika alternativ :)

Tack för hjälpen, allihopa, i alla fall !

grodprinsessa
0

=O låter ju skitcoolt… Jag vill också ha sån is =O

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

DesK
1

Tirin en sån vattenrenare för hemmabruk heter Brita-kannan, den finns i större livsmedelsbutiker och hos vissa järnhandlare Glad Här är en länk till företaget som marknadsför den. Kanske hittar du något där som passar.

/Désirée

[Tilde]
1

#11 Tack, ska kolla upp det :)