Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1334 ggr
johan
2005-11-19 21:08
0

Matrasism

Är matrasismen i Sverige befogad? Tänker på att när man går och letar i köttdisken så letar man alltid efter det svenska köttet. Det danska och tyska går helt bort. Idag på Willys hade dom brasilianskt kött som såg jättefint ut, se 10 kr billigare per kilo än den svenska entrecoten.

Är man korkad som betalar dyrt för svensk kött? Är det värt att hålla sig svenska? Blir djuren så mycket bättre behandlade i Sverige än utomlands? Är hygienen så mycket bättre?

Mvh // Johan

AndersE
2005-11-19 23:12
0

Jag väljer helst svenska varor - av tre skäl.

1. Jag tycker om att gynna svenskt näringsliv. Känns bra att vara med om att gynna arbetstillfällen. När det gäller matvaror gynnar jag ju också ett landskap med levande jordbruk - öppna landskapet…
  2. Jag tycker att - åtminstone färska - matvaror ska fraktas så lite som möjligt. Jag vet att även svenska varor fraktas mycket, men det är ändå bättre än att köpa utländskt.
  3. Kvalitet. Jag tror på att svenska varor håller hög kvalitet.

Jag köper i princip aldrig danskt kött. När jag var liten handlade vi mycket dansk mat - då fanns nog en uppfattning att Danmark höll fin kvalitet. Idag har jag läst lite för många salmonellarapporter.

Tyska matvaror är jag rätt skeptisk till. Kan inte riktigt svara på varför.

Av någon anledning kan jag ibland köpa irländskt kött. Något med den gröna ön..?

Det här sydamerikanska köttet väcker också lite positiva "Pampas-associationer". När man dessutom marknadsför det som "naturbetes-kött" så faller jag, och tycker jag varit nöjd.

Ulla
2005-11-20 01:15
0

Jag tror nog att utländskt kött är lika bra som det svenska, men jag handlar ialla fall helst svenskt. Dels för att jag tycker det är vansinne att frakta färska matvaror kors och tvärs över jordklotet om dom finns på närmare håll, och dels för att jag vill gynna svenskt näringsliv. Jag tror att det i längden också gynnar mig själv om vi har kvar något av det i landet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Pelle
2005-11-20 15:10
0
Pelle
2005-11-20 15:10
0

Jag är väldigt kluven till "Svenskt eller inte" - dels därför att jag inte gillar den självgoda, uppblåsta attittyden inom bondekooperativet. jag tror inte att det är någon skillnad på deras djurhållning och kompetens mot säg en tysk eller polsk kollega, så varför skulle deras kött vara så mkt bättre? Sen finns det ju en poäng att ur ett miljömässigt perspektiv minska transporter varför det kännas märkligt att köpa t ex brasilianskt kött som färdats en halv värld för att dyka upp på min tallrik.

Men sen har vi ju de rent ekonomiska aspekterna av det. Om vi i Sverige hade en komparativ fördel inom t ex köttproduktion så skulle frågan lösa sig självt dvs den högeffektive svenske bonden skulle konkurrera ut t ex den polske pga bättre pris/kvalitetförhållande. Nu har vi inte det, utan har snarare en komparativ fördel inom yrkesområden med ett stort kunskapsinnehåll, medan t ex Afrika och andra delar av tredje världen är relativt sett minst dåliga på jordbrukssektorn varför de har en komparativ fördel där. mao ska vi inom EU slopa vårt stöd till europeiska ineffektiva bönder, och öppna upp för import från länder som idag är utestängda från vår marknad. Dvs det är en utmärkt form av bistånd och hjälp till självhjälp att inte köpa svenskt kött. Jag ser det därför som att gynna svenskt näringsliv att INTE köpa deras kött, dvs jag påskyndar en omsvängning till sektorer med större förädlingsvärde än jordbruket.

Däremot så finns det utrymme för småskaliga, kvalitetsproducenter som levererar en helt annan produkt än det trista illaluktande vac-förpackade köttet vi alltsom oftast ser i hyllorna idag, dvs har ett större förädlingsvärde. Tänk om man alltid kunde hitta en fräsch hängmörad biff från en mälardalsbonde i sin butik, skulle gärna betala för det…..

Gud vilket långt inlägg….. Fast för att svara på Johans initiala fråga så tycker inte jag att matrasismen är motiverad , tycker att det luktar lite skallmätning och Uppsala Rasbiologiska institut att framhäva nationalism som kvalitetsaspekt.

AndersE
2005-11-20 19:12
0

Fast "produktionsfördelar" kan jag förstå om det handlar om ren industri. Jordbruksproduktion påverkar ju hela landskapsbilden.

Jag har svårt att tänka mig en värld där allt kött produceras i Sydamerika, all frukt i Afrika osv…

Det är skillnad på att köpa kamera och att köpa mat…

Kiara
2005-11-21 09:52
0

Eftersom en ko blir svensk efter tio dagar i Sverige så finns ju inga garantier att den svenska biffen har betat på dom svenska ängarna. Djur transporter är ju inget att stå efter då tycker jag det är bättre att transportera köttet i kylbilar.

Tom
2006-03-23 00:02
0

Om man tittar på oxfilé så äter jag nog hellre till exempel Brasilianskt än svenskt. Kött är inte godast när det precis är slaktat. Det blir mörare om det får "hänga" ett tag. Det Brasilianska köttet får definitivt "hänga" ett tag på väg mot Sverige så det är ofta mörare än det svenska.

Tom