Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1741 ggr
Pia
2006-02-21 00:50
0

Bröd

Just nu har jag blivit återförtjust i Wasa Sportknäcke (ibland luras jag också av reklam…), mums! Jag tycker mest om grovt, mörkt bröd, med mycket tuggmotstånd, morötter får gärna ingå också. Ja det finns mycket gott bröd, av allehanda slag… Men eftersom min mage numera inte tål bröd som en gång i tiden, så blir det inte mer än "nödvändigt" s a s.

Vad äter ni för bröd? Äter ni ens bröd? Har ni något favoritbröd eller tar ni vad som finns till hands? Vitt eller mörkt? Hårt eller mjukt? Hembakat eller köpt?

Faxlin
2006-02-21 05:58
0

Jag kör på ljust bröd lär jag säga när det gäller mjukt i alla fall. Sedan om det är köpt eller hembakat beror på om jag orkar baka.
Då det gäller hårdbröd har jag någon fix idee att jag bara kan äta husmans, och det måste vara de små färdiga bitarna. Det andra smakar inget bra. hihi
Japp jag är tokig, nu fick ni det förklarat ännu mer.
Dock äter gubben och de flesta av barnen mörkt fiberrikt bröd och hårdbröd i alla dess former.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pelle
2006-02-21 13:01
0

Fick också ett ryck och återknöt bekantskapen med Wasa Sport, och jag tror att de har ändrat receptet. Det är ju riktigt gott bröd nuförtiden, men jag minns det som en stenhård, omöjlig att tugga variant av träflis. Som sagt, Wasa Sport är en riktig höjdare nuförtiden.

Annars har jag successivt skiftat mer och mer bröd från vitaste vitt till grova, fullkornsvarianter. Mest pga mättnadsfrågan och lite GI-tänk, jag tycker trots allt att vitt bröd är godare, men det får bli mer som festfrukost istället för varje dag i framtiden. Favoriten just nu heter Polarkraft Extrem. Mkt fibrer (13% kostfibrer), och lågt näringsinnehåll per viktenhet jmf med andra fullkornsbröd.

bubbelbubbel
2006-03-13 15:47
0

rostbröd ska vara vitt, det är godast så.
annars har jag snöat in på Duo brödet. (försöker vara lite nyttig)
mm…jättegott med sallad, skinka tomat eller gurka :)

CBA
2006-03-13 16:30
0

Den enda gången som jag äter vitt bröd är om jag tar någon skiva formbröd att rosta. Sen jag gick över till fullkorn har min mage blivit lite intollerant mot vit mat.

I knäcke väg gillar jag Leksands Hjärtan annars är det Lingongoda eller duo brödet som gäller.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pernilla
2006-03-13 20:15
0

Apropå bröd - Konsum kör halva priset på nyckelhålsmärkt bröd den här veckan! En del av de där fullkornskakorna, till exempel, är riktigt smarriga! Passa på och stoppa i frysen!

lejon
2006-03-15 19:56
0

På tal om bröd, jag hitta ett väldigt bra recept i en tidning, där man bakade i stekpannan, Det värsta var att jag eller någon annan i hemmet råkade städa bort receptet, finns det någon som hört talas om detta recept??? jag skulle bli så lycklig, vill så gärna pröva det..

EvaGråter

Pernilla
2006-03-16 22:59
0

Låter som Stompa. Det brukade min mamma fixa när jag var liten. Ska se om jag kan få fram ett recept - världens godaste bröd, lite speciell smak, tror det var bikarbonat eller hjorthornssalt eller något. Ska kolla.

ThereseW
2006-03-18 23:48
0

Polarbröd Extrem är en favorit, jättegott och nyttigt också :P Idag var jag på IKEA och som vanligt på lördagarna här så sålde dom nybakad stompa, jättegott. Annars tycker jag att det är ganska roligt att baka själv, det blir oftast en salig blandning av olika sorters mjöl, frön o dyl.

CBA
2006-03-21 10:26
0

Recept på Stompa:

5dl filmjölk

1dl sirap

2tsk brödkryddor

2tsk bikarbonat

2tsk salt

Ca 1 liter rågsikt + 5dl till utbakning

Blanda alla ingredienserna. kavla ut till runda kakor (gärna med kruskalvel). Använd mjöl både under och över om det kladdar. Borsta bort överflödigt mjöl innan du gräddar kakorna på spisen i smord stekpanna.

Min son hade bakat stompa i skolan idag och kom hem med detta receptet….det kanske finns andra varianter oxå…

Mvh CBA

Pernilla
2006-03-21 12:02
0

Håhå! Ljuvligt! Det där ska jag göra i helgen. Urgott till varm choklad på utflykten!

CBA
2006-03-21 12:05
0

Det var IGÅR han hade bakat i skolan ju…inte idag……JU Skrattande

Vad är det för brödkryddor man ska ha….är det en färdig blandning man kan köpa eller….??

Mvh CBA

Pernilla
2006-03-21 13:32
0

Det finns en särskild blandning i kryddhyllan som heter Brödkryddor. Innehåller bland annat kummin. Den är väldigt god, och det är nog det som åsyftas.

CBA
2006-03-22 13:02
0

Aha…..så bra!

Mvh CBA