Springform som inte läcker!
Nu ger jag upp och slänger alla mina gamla springformar. Men vill gärna ha en, eller två. Någon som har tips på en som garanterat inte läcker? Att det skall vara så svårt att tillverka en sådan. Jag har provat flera fabrikat, men ingen håller i längden.
På bakverk iFokus diskuteras det precis om springformar!
Jag sätter alltid bakplåtspapper i botten vilket täpper till kanterna och när vi var små satte vi tandpetare i stängningsmanicken för att den inte skulle glida upp ^^
Bakplåtspapper använder vi, men det svämmar till och med över ibland.
Är så trött på att ha ugnen full med smält smör! Jag kollar Bakning - tack.
När det är risk för läckage ställer jag alltid en plåt eller form i botten på ugnen som fångar upp, på så sätt behöver jag i alla fall inte skura ugnen. Varje gång. Annars är jag nöjd med ICAs springform, har inte upplevt att den läcker. Den gröna som är testad av Ica-köket. Inte billigast, men bra.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har köpt en på ICA - Kaiser, den är inte grön. På ICA:s hemsida finns inte heller någon grön, bara ICA Cook & Eat. En 28 centimeters kostar 129:- så det är ju inte så dyrt heller.
Kommer du ihåg när du köpte din?
Oj, inte på rak arm men det är några år sen. Nu är jag inte den flitigaste springformsanvändaren, återkommer om en liten stund, ska se om det står något på min
är inte i närheten just nu. Jag har dock för mig att den kostade 100 och något. Vet att jag sett billigare, men valde ICAs på betyget. Inte farligt dyr som sagt.
//Ida
Min erfarenhet är att springformar börjar läcka förr eller senare. Den jag köpte senast var en medeldyr som det också följde med en pajform till, så sen dess använder jag den där pajformen som spillskydd. (Tyvärr tycker jag att dessa så kallade bäst-i-test långt ifrån alltid håller måttet!)
/Désirée
Nu har jag i alla fall tittat, och det är en Kajser-form jag har. 24 cm, men jag håller med DesK, alla börjar nog läcka med tiden.
//Ida
Jag såg en på Cervera idag som verkar lovande. Pyrex Elegance, men tyvärr fanns den bara i 28 cm. Bottendelen har rejäl spillmån och handtagen har silikonkuddar. Dyr var den, 249:-, men håller den tätt kan det vara värt det. Men som sagt en mindre vore bra.
#7 skrivet av Anterrabae
Jaaa - suck. Provade min Kaiser idag och visst läcker den - fast den är ny. Det finns en liten spillkant runt, men den räckte då rakt inte till. Smält fettt i hela ugnen. Suck!
Åh vad trist! Så gör inte min! Tills du hittar en du är nöjd med kanske du ska ha något under, alt smälta fetter någon annan stans och pensla formen? Så blir det inte så mycket fett i ugnen. Läcker smeten också ut?
//Ida
Jag smörjer inte formen. Nu var det när jag gräddade pajskalet, trots att den stått i kylskåp så smälte smöret och rann ut….
Jo, jag har haft under, men är trött på det. Saker skall funka!!
Pyrexforemn jag såg hade ju silikon på handtagen. Att man då inte kan täta själva formen med det, lägga en list runt själva bottenplattan. Det borde ju hålla tätt och göra mer nytta där!
Imorgon skall jag till stan och skall försöka hinna titta i lite specialaffärer.
Aha, i den situationen läcker inte min form. och jag håller med! Saker ska funka!
Hoppas du hittar något som passar.
//Ida
Finns det några hela formar nuförtiden att köpa, gjorda i aluminium eller rostfritt?
Jag har inte sett några på länge - utom på loppisar. de nyaste är i silikon. Jag känner mig lite tveksam till det av miljöskäl.
#13 Jag har inte sett nya aluminiumformar på länge, men i andrahandsbutiker och på loppisar brukar det finnas.
#14 Det finns diverse bakformar med släpp-lättbeläggning också, de är oftast gjorda i aluminium, men det man bakar i dem kommer bara i kontakt med släpp-lättbeläggningen.
/Désirée
Finns på nätet ska kolla några hemsidor!
Jag har en limegrön från Ica, kostade 69 eller 79 tror jag. Den läcker ingenting trots att den är ganska välanvänd vid detta laget.
En annan av mina som inte läcker är härifrån: http://www.lyckasmedmat.se/
Helt suverän är den, ska lätt köpa i fler storlekar därifrån 
#17 skrivet av WickedAlly
Det är nog samma som Aterrabae har. Jag har också en från ICA, Kaiser, alldeles ny och den läcker fast den kostade mycket mer!!!
Är det Bakers Pride du köpt på nätet? Har kollat på deras sida och det lutar nog åt en sådan.
#18 Nope, en sådan här: http://www.lyckasmedmat.se/bakformar/1656-springform-masterclass-18-cm-kitchen-craft.html har jag, fast min är 15 cm istället. Gillar att den är rejält kraftig i botten med extra kant, känns stabilt och bra :)
Fast har funderat på en Bakers Pride, gillar de höga kanterna.
#19 skrivet av WickedAlly
Den ser ju helt vanlig ut utan extra kant, men är den bara i rätt kvalitet så kan den nog hålla tätt. Ska kolla lite närmare på den. Tack för tips!
#20 På insidan menade jag, ursäkta för otydlig text. Det är liksom som en liten upphöjning runt kanten på insidan, anar att det är därför ingenting rinner ut 
Min från Ica är också en Kaiser såg jag nu, med extra kant på utsidan