Våra misstag
Hej!
Har inte kollat igenom sajten riktigt. Men gör detta ändå.
Jag tänkte att jag kunde starta en tråd om våra misstag med matlagning, bakning, dryckkonst och så vidare.
Både roliga och minnesvärda misstag och tråkigt stuff som man antingen helst vill glömma eller inte gjorde någon större skillnad.
Vad har ni ställt till med?
Jag kan börja:
Redan igår var jag hemma och skulle pröva på för första gången att laga mat själv (är bara 14 år). Mina föräldrar hade åkt till stan.
Jag skulle börja med att göra fransk omelett, och blandade ihop vatten, ägg och salt. Gjorde färdig en stekpanna och följde instruktionerna (lite dåligt är jag tänker efter då men) och så trodde jag att jag satte på spisen.
Men det tog så lång tid, maten stektes aldrig och jag fattade inte varför så medans satte jag ihop en ny smet av vatten och ägg, men bestämde mig för att baka bröd istället så jag hällde i vetemjöl, druvsocker och glögg (Jag vet att bröd inte innehåller glögg och druvsocker men jag använde fantasin).
Tur är så var glöggen avalkoholiserat, alltså ingen alkohol.
Så gjorde jag en fin röra av det som skulle vara en deg.
Men jag ville att den skulle bli en riktig deg, jäsa och värmas och grejer. Och jag fick inte upp ugnen! Det var någon grej före!
Så jag hämtade bilder i huvudet från när jag var liten då mamma brukade baka, då hade hon någon slags bakmaskin. Så jag letade efter någon som såg ut som den och plockade upp.
Men den såg kanske lite annorlunda ut, men jag använde den ändå. Det fanns två enkla knappar, Warm och Cook.
Jag hällde i smeten i skålen och var på Warm ett tag innan jag övergick till Cook.
Det gick snabbt innan det blev en deg, bubblorna kom snabbt, jag hällde i mer druvsocker och glögg med lite mellanrum och det smälte in perfekt.
Snart ansåg jag degen klar och började knåda och mjöla in den medan jag hade fått samma idé med omeletten, eftersom den saken aldrig stekte och jag tappade tålamodet.
Så samma med den, i med druvsocker, mjöl, vatten och glögg!
Sedan i med den i maskinen!
Jag värmde, formade, mjölade tills det blev ett perfekt bröd!
Jag fick värma det extra så att det bara slapp att vara deg!
Sedan gjorde jag en fruktsallad med tortillachips, glass och rå frukt:
Päron, banan, lök, morötter, tomat och sådär!
När mina föräldrar kom hem så påpekade de mina misstag:
1. Ugnen funkade inte för att jag hade barnsäkerheten på!
Mamma hade tydligen förklarat kort innan hon åkte hemifrån hur det funkade men jag lyssnade aldrig! Så jag visste inte!!
Barnsäkra grejer kan jag inte med, vi har skaffat en sådan grind inomhus och jag kommer inte att klara den! 
2. Det jag bakade brödet med och värmde, var riskokaren! Köksmästarens hjälpreda fanns någon annanstans!
- Grönsakerna var råa (jag då bara: och vad skulle jag ha gjort åt det?)
Och salladen var tydligen konstig, tortillachips och glass med rå frukt och grönsaker? Hum
Brödet åt jag upp själv så det hann de inte kommentera. Och jag hann att diska och städa undan så de märkte nog inget.
Men jag tycker att jag borde få betyg i fantasi och intiativförmåga.
Och jag är säker på att bröd inte innehåller glögg och druvsocker, där använde jag fantasin. Men innehåller det ägg och salt? Det vet jag inte.
Kanske jag ska baka någon till gång? 
Laga mat ska jag kunna fixa i alla fall 
Så nu har jag kommit med mitt.
Kom med erat!
Jag brukar inte göra misstag, faktiskt.
Men häromdagen när jag bakade bullar råkade jag ställa in en plåt utan att ha penslat bullarna och haft på socker, de blev okej ändå, vi åt upp dem själva 
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Händer det något speciellt då eller?
Nyfikenhet då man aldrig har provat.
Penslingen skapar en glansig och lite hårdare yta, och så är den till för att fästa sockret
Så de blev lite mjöliga, och påminde väldigt mycket om matbröd förutom smaken.
/Rebecca
Haha det här var nog årets roligaste tråd *smådog lite av glöggbrödet*
Oj jisses sicken tokmatlagning
Mina misstag jag brände fast nudlar JÄMT tills jag fick förbud att koka nudlar hos svärföräldrarna. Huset luktade bränt i någon vecka efter värsta nudelbränningen 
#4, har du missat att nudlar ska kokas i vatten? 
/Rebecca
#4 Nope men att det inte skall koka på högsta och framförallt att nudlar går så fort att man inte behöver sätta sig framför en film och reagera först en halvtimme senare av att man börjar se rök framför tvn
jag var 19-20 tills svärföräldrarna fick nog. Japp jag har lagat mat duktigt sedan 11 års åldern. Vetat hur man lagar diverse köttsorter, kryddningar osv men nudlar…ett kapitel för sig.
Behöver jag nämna att jag inte ätit nudlar sen förbudet från svärföräldrarna ^^ ja, vi bor numera i egen lägenhet men inga nudlar här inte!
Åh, vilken rolig tråd! Helt fantastisk! Både riskokaren, glöggbrödet och Aye, nudlarna! Jag gör inte så grova missar längre, som tur är har något fastnat.
men småmissar, som är lite retligt sådär. Som ikväll, så överpepprade jag soppan något.. Irriterande, men inget särskillt skrattretande. Jag får återkomma om det, för jag vet att det finns, det är bara undanplockat från mitt medvetande för tillfället. Gällande frågan om ägg och salt i bröd, salt - absolut! Annars smakar det inte så mycket. Man har salt i bullar och kakor också för att binda ihop och balansera smakerna. Ägg, ibland. Ägg ger en smidigare och glansigare deg. Inte nödvändigt, men ganska vanligt i bulldegar av olika slag. Gällande glögg och druvsocker.. I industritillverkat bröd är druvsocker ganska vanligt. Det snabbar på jäsningen
och glögg och /eller julmust och glöggiga kryddor har man när man bakar vörtbröd. Du vet det där mörka, söta som finns med och utan russin, vid jul.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Killen lyckades igår.
Han köpte en kyckling trodde han, för det stod på skylten. Men när vi började försöka dela den efter tillagning var det otroligt svårt. Segt till tusen och vi fick använda alla våra krafter. Den grillades i ugn.
Köttet såg konstigt mörkt ut och halsen var kvar. Och det var väldigt lite kött på den. Skinnet var segt och lika så köttet.
Jag sa att det förmodligen var en höna och tittade på förpackningen, och visst var det en höna och inte en kyckling 
inte jag, men min kompis råkade blanda ihop salt-burken med socker-burken på hemkunskapen och drog i 3 deciliter salt i "sockerkakan" 
vi skulle baka någon form av kaka i skolan en gång och läraren som skulle visa hur man gjorde blandade alla ingredienser så fint och bra och gjorde klart kakan, men den gick inte att äta, då han hade tagit 2 deciliter bittermandel istället för 2 deciliter vanlig sötmandel..
För inte så länge sedan satte jag på en kastrull ris och kom sedan på att jag skulle dammsuga av golven lite snabbt. Blev ganska mörkt ris..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har lyckats få kolsvarta potatisar, inte bara en gång utan flera, när jag fått för mig att gå och göra annat under tiden.
Annars är jag ganska bra på att göra misstag. Men på senaste tiden kommer jag faktiskt inte på några.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Vilken rolig idé att berätta om sånna här misstag! 
Visst har jag lyckats med ett och annat misstag i köket genom åren. De allra vanligaste misstagen är väl när jag har läst fel på kryddburken och exempelvis förväxlat chilepulver med chilepeppar eller Cayennepeppar!
Under en period hyrde jag ett rum där jag hade tillgång till köket och resten av lägenheten. Den trevliga hyrestanten och jag brukade då och då laga mat tillsammans. Vid ett tillfälle lovade jag att koka ärtsoppa, medan tanten var bortrest. Jag hittade en stor burk med gröna torra ärter och tänkte: Kanonbra, då gör jag grön ärtsoppa som min farmor brukade göra
Jag blötlade ärterna dagen innan de skulle kokas och kokade dem i nytt vatten med en rimmad fläsklägg, kryddor, lök och några rotsaker. När det hade kokat i cirka en timme, provsmakade jag soppan, jo smaken var bra, men ärterna var stenhårda! Jag kokade det hela en timme till, men nix, ärterna var fortfarande stenhårda! Nu insåg jag att något måste vara helfel, så jag tog en snabbtur till affären och köpte frysta gröna ärter, silade av de stenhårda ärterna och ställde åt sidan och hällde i de frysta ärterna och kokade upp det. Soppan blev god och tanten uppskattade den mycket. Efter maten hjälptes vi åt att bära ut allt i köket, då fick tanten syn på de stenhårda ärterna och frågade vad det var. Jag visade henne var jag hade tagit dem och berättade att de inte gick att koka. Tanten svarade med ett skratt: Tja, de där ärterna använder jag när jag gör pajdeg, så de har varit många vändor i ugnen. Där lärde jag mig något nytt!
För några år sedan skulle ena dottern överraska mig med en god sockerkaka, men den smakade förfärligt! Dock kände jag igen smaken lite, så jag undrade vad för ströbröd hon hade använt. Tjejen tog fram burken med min torkade surdeg - torkad surdeg är inte gott att använda som ströbröd! 
/Désirée