Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 3376 ggr
pyromanen
3

Kombinera veg - kött tips önskas

Numera består familjen av både vegetarianer och köttälskare. Det vill säga 16 -åriga dottern är nybliven vegetarian och jag (mamma) är mån om att hon ska få i sig det protein och vitaminer med mera som hon behöver, hon växer så det knakar.  Familjen består därutöver av en man och en son som helst vill ha kött eller fisk varje dag och så 18-åringen och jag som äter det mesta.

Nu har jag inte varken lust eller tid att stå o kockerera två separata menyer varje dag och är därför ute efter maträtter som enkelt anpassas efter både köttomaner och vegisar.

Nån som har tips?

[Aquelegia]
1

Jisses det var inte lätt, angående proteinet för vegetarianer så finns det mycket bra information på livsmedelsverkets hemsida vad hon behöver äta för något.

Jag har tyvärr alltid stått och lagat 2 olika maträtter i 10års tid så denna tråd skall bli spännande att följaGlad

elfenben
2

Lite sent att svara kanske. Det finns många vegetariska halvfabrikat ute som kan brukas och då bara ersätta köttet rakt av. Så om du steker dem separat är det enkelt och att sen göra resten vegetariskt. Antingen att de äts vid sidan av annat (potatismos, etc etc) eller att man gör basen samma, sen blanda i mot slutet i två olika kastruller/skålar. I övrigt kan ju köttätare äta vegetariskt också, det är väll få som är så fasta i sin kost att de inte kan tänka sig det ibland vilket kan göra det lite roligare för vegeterianerna eftersom man då kan laga mer vegetariskt rotad mat och inte bara köra på "ersättningsprodukter". Det kan ju också bli en rolig utforskning av massa ny mat, det finns många stora vegetariska kök och säkert mycket ovanligt som kan vara kul att testa och utforska, vilket kanske gör att hela familjen börjar äta mer varierat och bättre? Andra alternativ är ju att göra lite mer som buffé, som då är fullvärdigt matig för vegeterianerna, men att ha köttet vid sidan om, alla kan äta av allt, endast de som vill ha kött kan ta köttet. Ang. protein är det inget du behöver tänka på öht. Det är väldigt svårt att få proteinbrist, man måste äta extremt ensidigt, för lite energi, eller om man skulle äta bara frukt så finns det viss risk. Man måste inte ens fokusera på massa bajväxter, allt innehåller protein. Däremot mättar ju protein, så av den anledningen kan det vara nice.

Så jag skulle nog ta de rätter ni brukar äta och tänka kring dem, hur gör du dem vegetariska samt hur kan du lägga upp dem så du bara kan lägga till köttet, vego-alternativet mot slutet, eller ha det vid sidan om. Att vegetarianerna kan äta lite samma typ av mat som alla andra tror jag också kan kännas bra ur derys synvinkel eftersom deras mat inte behöver verka konstig eller så annorlunda utan normaliseras mer så de inte behöver känna sig så utstickande, om de nu inte vill det.

Bra produkter är ju allt vegetariskt i frysdisken (biffar, bollar, färs, schnitzlar, osv), alla vegetariska (mjölk-fria) mejeriprodukter (vegetabilisk -mjölk, -yoghurt, -creme fraiche, -ost osv..), torkat sojakött, tofu, nöter och hela baljväxter såklart.

Efterhand så lär man sig mer, hittar nya recept, kanske går ifrån halvfabrikaten mer för att laga mer mat från scratch (äta för processad mat är ju inte bra, samt kan ju en del halvfabrikat vara ganska dyra).

Ett sista tips; umami. umami är smaken av glutamat, en aminosyra. Så allt väldigt proteinrikt smakar mycket umami. Mycket vegetarisk mat kan jag tycka missar detta, vilket gör den lite mindre smakfull. Saker med hög naturlig umami-smak är då intressant om man inte vill vräka på med buljonger osv. Tex köttersättningsprodukter, tofu, sojasås och mycket annat fermenterat, marmite (brukar jag ha i grytor och såser ibland, bara väldigt lite behövs för mer fyllig smak), sesamolja, tomatpure, jordnötssmör, sjögrås, potatis osv.. (du kan söka lite online).

Det finns ingen anledning till att vegetarisk mat inte skulle vara lika smakfull som köttditot. Jag är själv vegan och varit det under flera år nu och lagar mycket mat. tycker om att veganisera saker, lagat en hel del med föräldrarna då jag ofta ersätter deras kött men också lagar eget om jag blir less på att inte få bestämma en hel måltid själv. Själv har jag utvecklats massor i köket pga att jag bliev vegan, hittat myckte ny rolig mat, äter mer varierat och bättre idag än tidigare, tycker om att utforska osv. Kanske kan din dotters ändrade matvanor även öppna upp henne för matlagningsintresse och utforskning av all rolig mat som finns? Då kan hon hjälpa er i köket mer kanske, vilket underlättar det hela.

Fridens!

pyromanen
2

Det är inte alls för sent - uppgiften/problematiken finns kvar. Glad

Dock köper jag av princip mycket sällan halvfabrikat, så det blir bara en undantagslösning. Vi äter för övrigt mat från grunden och en stor del egenodlat.  Just nu på högsommaren är det lättare än resten av året, eftersom det finns en massa godsaker i lannet. då blir det en komplett meny med vagetariskt och sen blir animaliska saker mer ett komplement för köttätarna.

Soyaprodukter/tofu m, köper jag av princip inte på grund av långa transporter och skövling av regnskog för odlingarna + genmodifierat gröda och onödigt mycket förpackning. Vill använda lokala ekoodlade råvaror så långt det går och helst utan förpackning alls.

Det med "proteinbrist" eller inte är nog väldigt olika. Har upplevt "vegetarianer" (som jag delade studentrumskök med) som i princip livnärde sig på ostmackor för att de egentligen inte tyckte om varken grönsaker eller baljväxter. Vet inte om de hade nån brist i medicinsk mening men inte var de nåt friska o välmående inte utan trötta, bleka, småfeta och finniga. Just kombinationen lite protein - mycket kolhydrater tillsammasn med lite fysiskt aktivitet verkar kunna resultera i en stor andel kroppsfett i förhållande till muskler. -även hos personer som inte är överviktiga. Det är väl dess personer jag har som skräckexempel och var rädd för att min dotter skulle bli så.  Den farhågan har jag dock kunnat lägga åsidan, eftersom hon som du gissar blivit mer matlagningsintresseerat och mindre kräsen (och rör på sig).

Dottern har klart blivit mer matlagningsintresserad! - och även mindre kräsen!  Hon har som barn varit klart mindre grönsaksätande än sin syster (som inte är vegetarion) och en typisk sån som helst vill ha makaroner o köttbullar. Nu äter hon mycket mer varierat och mer grönt!

elfenben
1

"Soyaprodukter/tofu m, köper jag av princip inte på grund av långa transporter och skövling av regnskog för odlingarna + genmodifierat gröda och onödigt mycket förpackning." beror på vad du köper, men det är bra att du tänker på det. största skövlingen för soja-produktion är dock för att det går till djurproduktion, den mängden som äts av människor är försvinnande liten (runt 2%). men klart är de inte bra. dock finns det europeisk odlad eko-soja (nu är det väll svårt att idag helt garantera gmo-fri, men det lär om det nu är något vara lite antar jag). själv köper jag det mesta gällande baljväxter i lösvikt och vi återanvänder påsar i vår eko-butik. men jag köper tofu ibland, och ibland lite annat roligt. odlar också en del och så, men självklart köper jag saker som inte är från sverige, men säkert mindre än många andra.

"Det med "proteinbrist" eller inte är nog väldigt olika." nej, det är det inte. inte ens om man tränar mycket, men då behöver man ju iaf lite mer, men inga extrema mängder mer. du kan läsa här.

http://michaelbluejay.com/veg/protein.html

protein är verkligen en non-issue, rent generellt, och det finns flera sidor som tar upp detta. de du nämner hade säkert någon anann brist om de åt väldigt dålig och ovarierad kost. proteinbrist är ju inte direkt enda bristen man kan få och äter man kasst oavsett kost så lär man ju få någon brist. sen menade jag inte att man ska gå in för att äta så lite protein som möjligt, vilket även det är svårt. utan bara det att man inte behöver oroa sig för det. som många verkar göra "får jag tillräckligt!?!?" osv. svaret är enkelt, ja du får tillräckligt, men vill du äta mer så varsegod. men att äta för mycket är ju inte bra heller.

det kvittar vad du äter, så länge du äter varierat och får i dig den energi du behöver kan du inte få proteinbrist.

personligen gillar jag proteiner för att det ger en bra mättnadskännsla, tycker om att äta, o vara mätt länge.

skulle säga att det du tar upp nog beror på lite andra saker, just att de äter stora mängder (antagligen) snabba kolhydrater, för mycket energi  förhållande till hur de rör sig och deras kropp osv. men jag orkar inte gå in på någon kolhydrater vs inga-kolhydrater debatt. bara tror inte att proteinet i det hela har så stor betydelse om du skulle äta 8% eller 12%. sen tycker jag överlag folk fokuserar för mycket på makro-nutrienter, så lite trött på det.

jag är/var exakt likadan. tvingades äta tomat som liten. vägrade alltid sallad till maten m.m. när jag flyttade hemmifrån åt jag ruskigt dåligt, mycket makaroner och köttbullar och den typen av dålig snabbmat. eller så åt jag nudlar, snacks och inte så mycket alls. men nu är det totalt tvärt om :-D

kanske var min post inte så hjälpsam, men något mer kommer jag inte på just nu. det är bara de logiska möjligheterna jag ser. alla äter samma, man delar upp maten, ingen äter något. ;-)

elfenben
1

Förövrigt skrev jag det här igår ang. tips på vegetariska maträtter…

http://matlust.ifokus.se/discussions/4ec53606d4ebea08af0022b1-vegetarian

Kanske intressant, peace!

pyromanen
3

Jag var egentligen ute efter maträtter som lätt anpasas för både köttälskare och vegisar vid samma måltid. Rent vegetariska rätter ä inget problem (finns massa kokböcker) och inte kött/fiskrätter heller utan mer tips på konkreta maträtter där det mesta i måltiden äts av alla vid bordet och nån mindre detalj är då köttet/fisken eller vegisprotein av någon sort som komplement.  Inga halvfabrikat.

Alla dom andra diskussioner om proteiner, kolhydrater, vad som är hälsosamt eller inte det blir lätt så laddat, det finns så många motstridaiga övertygelser som är ungefär lika starka och det leder inte så långt och det var hur som helst inte såna diskussioner jag var ute efter i denhär tråden.  Dock kan jag inte låta bli svara på sin kommentar om soyan. Jag vet mycket väl att det mesta soya används som djurfoder och undviker därför självklart sådant kött som producerats med hjälp av soya. Numera odlas jättemycket åkerböna här i Sverige vilket är en utmärkt ersättare för importerat soya (förutom att den passar utmärkt i ekologisk växtföljd)  Men bara för att det är mer illa att äta kött producerat med soya så ser jag ingen som helst anledning att äta importerade soyaprodukter heller. Vi kan lätt odla vegetabiliska proteiner här i landet.

elfenben
0

Ok, jag förstår. Det var inte heller menat så. Men vissa saker kom upp och jag ville bara svara på dem.

Har inte så mycket mer att säga då eftersom du inte gillar de förslag jag kommit med. Det är väll bara att göra allehanda biffar på endast svenska ingredienser isåfall och sen slänga i endast svenska baljväxter i grytor istället. Resten är ju oftast redan vegetariskt eller kan enkelt vegetariseras eller veganiseras, och recept verkade du ju inte ha problem att finna själv. Så då ser jag inte riktigt problemet.