Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 1880 ggr
[tililili]
0

utan köksfläkt...

och tanten som äger lägenheten vill inte att det ska lukta mat här inne. och det kan man ju förstå.

men tror ni det kan funka om jag ställer kokplattan vid fönstret om jag steker ngt?

ska jag skaffa en liten fläkt som blåser ut matoset genom förnstret på ngt vänster kanske? ^^

Vet inte riktigt hur jag ska göra :/ tips?

ettlitetalias
1

Vi har ingen köksfläkt heller, så vi kör på öppna fönster :) God cirkulation hjälper, så prova med en fläkt om du har en!

dolfen
2

"Tanten" borde installera en köksfläkt, tycker jag.

Man kan ju liksom inte bo i en lägenhet, utan att laga mat.
(Tycker jag.)

Annars tycker jag att fläkt, som blåser ut matoset genom ett fönster låter bra.

Edit: Vid en kontroll av en lägenhet jag tidigare hade, sa kontrollanten att det var undermåligt. (Det fanns ingen fläkt.)

Anterrabae
1

En luftrenare, en sådan som joniserar luften gör att inte matoset far runt utan ramlar ner på stället.

En vän till mig stekte strömming, och det luktade inte sekt fisk i hela huset. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
1

Ingår inte en köksfläkt i svensk standard?

[tililili]
0

jag har ingen dusch heller :P

det är en sån här "uthyrningsdel" till en större lägenhet…vet inte riktigt hur det är tänkt när de bygger, men ursprungligen var den ju ansluten till den stora lägenheten med en dörr, som nu är igensatt…

Anterrabae
1

När de lägenheterna byggdes var det inte så konstigt att man delade badrum och kök med den man hyrde av. Nu är man inte lika benägen att släppa in folk, och då måste det hela lösas på annat sätt.

Har en kusin som hyr ut sin "etta" som är just en sån.

//Ida

[tililili]
0

#6 aa, det är säkert så

induktionsplatta är det också, så mitt stekjärn funkar inte Rynkar på näsan får gå på loppis och se om jag kan fynda, gjutjärn är ju så dyrt! och har ett där hemma redan, men det är ju lite tungt att skicka på posten Tungan ute
tycker bättre om teflon också, men det går ju inte Rynkar på näsan

Anterrabae
1

Jo teflon kan funka om kärnan är magnetisk, ta med en magnet och testa Flört

//Ida

DesK
1

Som #8 säger många teflonpannor funkar. Ha alltid en magnet i fickan så kan du kolla om stekjärnet eller grytan funkar på induktionsplattan. Om det finns nån andrahandsbutik där du bor så kolla där, det brukar finnas en hel del bra lite äldre grytor och stekpannor där Glad

/Désirée