OT? Kaffehjälp!
Jag har de senaste veckorna ofta fått problem när jag blandat kaffe + mellanmjölk, då det blivit "klumpigt", nästan som om det skurit sig. Det gäller mjölk från olika paket och den har inte haft gammalt datum, luktat illa eller smakat illa.
Någon som vet vad det kan bero på? Mina teorier är:
- För gammal mjölk? Dålig mjölk pga för varmt kylskåp..?
- Något med kaffet eller kaffemaskinen, men vad? Kan det vara att den måste rengöras/avkalkas?
OBS! Kaffet är inte gult..
När det skär sig tyder det alltid på mjölken inte själva kaffet. Dock är ju dålig mjölk alltid sur. Väldigt märkligt! Vad har du för kaffe?
#1. Ja men då är det säkert mjölken.. Vårt kylskåp har på senaste varit svårt att stänga, och det här har inträffat i samband med det. Konstigt att mjölken inte luktar dåligt bara. Kaffet är zoegas blue java, nyöppnat paket.
Blir att slänga mjölken och försöka fixa kylskåpet..
Vad är förklaringen till det hela? Alltså, vad händer med mjölken som skapar klumparna? Det blir inga klumpar när mjölken hälls upp som vanligt.
Första tecknet på att mjölken blivit dålig brukar var just att den klumpar sig i kaffet, sen kommer de "vanliga" klumparna, när bakterieprocessen hunnit längre.
Det är med största sannoliket problemet med kylskåpet som är boven, kolla andra känsliga matvaror också.
#2 Kaffet är det som skiljer sig åt när man häller upp det i ett glas eller i kaffemuggen. Vet inte riktigt vad det är i kaffet men det är likadant med citron om man häller det i dålig mjölk så skär det sig.
Synd med kylskåpet nu i sommartiderna med! Ett nytt kylskåp är mitt tips
Har du hyres ring hyresvärden.
Det har jag också varit med om!
Brukade kalla det för keso i kaffet. Gör man inte vissa typer av keso genom att hälla citronsyra i mjölk/filmjölk så den separerar, förresten?
#4 Kaffe har ju också surt pH-värde, kanske därför?
Så här i rötmånadstid kan mjölk och en hel del andra färskvaror ha mycket dålig hållbarhet. Om kylskåpet dessutom inte håller kylan,ja dåär det dags för nytt kylskåp. Jag har normalt 4 grader i min kyl, men från mitten av juli till början av september har jag mellan 2 och 3 grader i min kyl. Den lilla skillnaden gör faktiskt en hel del för hållbrheten på de känsligalivsmedlena 
/Désirée
Ni hade rätt, när jag hällde ut mjölken dagen efter så var den klumpig.
Det får bli mitt nya test. När man ibland har en oöppnad mjölkförpackning som kanske går ut under dagen och man undrar om den är dålig eller ej. Hälla i kaffe och se vad resultatet blir ;).
Om man mal expresso när luftfuktigheten är hög (under rötmånaden) får man anpassa kvarnen efter hur hög fuktigheten är vid malningstillfället. Annars klumpar sig kaffet.