Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 12096 ggr
Megbert
6

Bearnaisesås - behöver tips och råd!

Det är alltså tänkt att jag ska laga bearnaisesås till en middag. Problemet är bara att jag inte är en stjärna i köket, och de två gånger som jag gjort bearnaisesås så har det inte gått så bra, trots att jag följt receptet. Jag har ingen känsla för mat alls och kallar mig själv för kulinarisk katastrof, och behöver därmed en hjälpande hand från er.

Jag vill ha tips på bra recept, och även bra handfasta konkreta tips och trix kring företrädesvis konstistensen (som jag har jättesvårt med). All hjälp är varmt välkommen. Hjälp en medforumit att slippa skämma ut sig med sin taffliga kokkonst och istället framstå som Per Morberg.

DesK
3

Jag gör bearnaise, hollandaise och majonnäs i matberedaren med kniven monterad och det blir alltid bra Glad

Beranaisesås

2 matskedar vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger
1 matsked inlagda dragonblad eller 1 !/2 tesked torkad dragon
1 persiljekvist
1 schalottenlök eller en liten klyfta rödlök
4 äggulor
200 gram smör
Salt
Vitpeppar

Skala och hacka löken.
Ta fram en liten kastrull och lägg i lökhacket, vinäger, dragon och persilja.
Koka utan lock tills ungefär hälften av vinäger har kokat bort.
Ta ur persiljekvisten och häll resten i matberedaren.
Tillsätt gulorna och blanda några sekunder.
Smält smöret över svag värme, höj värmen när det är helt smält och låt det bli hett, utan att ta färg.
Sätt maskinen på högvarv och häll det heta smöret gnom matarröret i en tunn stråle.
Stäng av maskinen och smaka av med lite salt och vitpeppar.
(I klassiska recept silar man den reducerade vinägern, men jag tycker det blir mer smak när man bara tar bort persiljan och låter lök och dragon vara kvar i såsen.)

Receptkälla: Rotation i köket av Anna Bergenström

/Désirée

Megbert
1

Tack! Jag har dock ingen matberedare :( är som sagt ingen stjärna i köket. Jag har dock elvisp, och är tacksam för recept anpassade till visp.

DesK
0

Du kan göra  nästan likadant med elvisp, men då måste du sila den reducerade vinägern. Sen vispar du ihop gulorna med vinägern. Smälter smöret på samma vis som ovan, sätter ned vispen på full hastighet i äggblandningen och häller smöret först droppvis och sen i en tunn stråle i äggblandningen. Sist smakar du av med salt och peppar. Så gjorde jag innan jag skaffade min första matberedare Glad

/Désirée

[Aquelegia]
1

#3 Jag silar inte den reducerade vinägernFlört Men är man nybörjare är det bätte att sila.

Skär sig bearnaisen är den INTE som många tror förlorad! Då börjar du om från början fast utan att reducera vinäger. Tar en äggula och vispar i den misslyckade bearnaisen lite i taget till den fått krämig koncistens. Sedan fyller du på med nytt smält smör och slänger resten av den misslyckade.

Enda gången det misslyckats är när jag hade reducerat vinägern för mycket och bearnaisen blev sur som attan.

Jag har sedan i efterhand alltid i mer dragon och hackat färsk persilja. Sedan vispar jag också bearnaisen för hand. Var försiktig så inte äggulan eller smöret är för varmt! Kör dig inte tokig på recept utan se hur allt reagerar. Ser du att det börjar bli rinnigt ha genast i en ny äggula och rör tills det är krämig, fortsätt sedan normalt fast med svalare smör!

Anterrabae
3

Jag gör min bea som Nigella. Jag börja med att tärna osaltat rumsvarmt smör i 1-2 cm kuber. Jag kokar ihop hackad lök vinäger och dragon enligt samma förhållande som DesK föreslår. Tillsätt äggulorna i en bunke och vispar kraftigt när vinägerreduktionen hälls över äggen. Bunken ställs över ett vattenbad med sjudande vatten på låg värme och vispas tills äggen börjar tjockna. Då klickas smörkuberna i äggblandningen en i taget och vispas tills det smälter. När den ena är smältmtillsätts den andra osv. På så sätt sänker smöret temperaturen på såsen så den inte skär sig. Smaka av med salt och peppar när såsen är klar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2

#5 Smart, nu när du säger det minns jag faktiskt det avsnittet och då tänkte jag "så skall jag göra" har glömt av det men nu jedrans skall smälta smöret få ett slut. Ett onödigt steg i bean och som du säger så blir inget för varmt så det inte skär sig!

Megbert
0

Tack alla för era tips! Just det där med att ha smörtärningar i äggblandningen låter otroligt smart, just för att smöret inte skär sig. Och rent smakmässigt, ska jag vara försiktig med vinägern och istället satsa på dragon? Ja, jag behöver all hjälp jag kan få Flört

[Aquelegia]
0

#7 Vinägern kan du alltid tillsätta lite i efterhand den behöver du dock i början för att ägget skall binda sig med smöret (en sorts emulgator) Dragon får varken sambon eller jag nog utav så den kan du ha i hur mycket du önskar. Tips är att lägga in torkad dragon i någon tesked vinäger dagen innan eller någon timme innan så avger den smak snabbare. Finns inlagd dragon på burk också. Aldrig använt färsk så det vet jag inte hur den smakarOskyldig

Megbert
0

Jag letade faktiskt efter inlagd dragon idag, men visste inte riktigt var jag skulle leta. Var brukar det finnas på för hylla? Ska handla imorgon så ingen panik, men undrar bara, vill inte leta i onödan Flört

Men ok, då vet jag att vinägern är emulgerande och inte smaksättande Glad

DesK
0

Hum vinägern är både emulgerande och smaksättande! Jag har sett inlagd dragon i  kryddhyllorna Glad

/Désirée