tappad matlust - hjälp
Hej alla!
jag behöver verkligen hjälp med tips på mat.
Det är så här att jag för 3 veckor sedan började äta ADHD medecinen concerta och efter det så kan jag inte få i mej någon mat. bara tanken på mat gör mej illamående. var i affären idag, men var tvungen att gå ut ganska omgånede.
men jag måste tydligen äta säger alla
, det räcker tydligen inte med 1 banan per dag typ.
skulle väldigt gärna vilja ha tips på något gott till till exempel frukost och middag (har barn)
skriv av er men rekomendera gärna inte bröd, yoghurt eller gröt för sånt har aldrig funkat.
så snälla, hjälp mej
snabbt och billigt är att föredra 
även det minimala är alltid något!
Ta upp detta med den sköterska/läkare som sätter in medicinen åt dig, som du går på kontroll hos. Dom är vana vid att dessa biverkningar uppstår och kan säkert hjälpa dig. 
Prova att skära upp olika grönsaker och ät dem med eller utan dipp. Titta i våra Dagens frukos-, Dagens lunch- och Dagens middag-trådar. Där ser du vad en del av oss äter, det kan kanske ge dig lite inspiration
Enkla soppor kanske kan passa dig, jag gör då och då "Varma koppen" själv av buljong som jag häller het över frysta strimlade grönsaker och om jag har någon liten rest av kött eller kyckling så åker den också ned i buljongen. Äggröra med lite skinka eller bacon till går också fort att göra och är lättätet. Istället för att äta bara en banan kan du kanske göra en liten fruktsallad.
Precis som Tassy säger bör du prata med din läkare /sköterska om biverkningen av medicinen.
/Désirée
Det är en vanlig biverkning, tog upp det med henne i tisdags om att jag inte hade ätit något förra veckan (men den var också ovanligt hemsk). hon säger bara att jag måste försöka få i mej något, men vad? är glad att jag idag kunde gå till affären utan att få panik som jag fick igår så ska försöka få i mej lite sallad och en kotlett ikväll. vet ju att jag måste. Smart med egengjord varma koppen, har jag aldrig tänkt på att man kan göra.. men jag har också en dotter som inte äter soppor så tanken på det har väl aldrig infunnit sej
äggröra nämnde min läkare också men då ville jag bara springa ut ur rummet, nu kan jag faktiskt tänka mej att testa iallafall
ska verkligen ta mej en titt i dom trådarna, tack för tipset 
När jag har rent illamående utan att någon magsjuka eller dylikt är inblandad gäller buljonger med någon rostmacka till. Krispiga grönsaker, äpplen, apelsiner med mera. Allt som är lättsmält för magen så att behovet av att äta kommer tillbaka. Vissa fiskar funkar för mig då också främst vit fisk. Lax är för "fet" för mitt illamående.
Ugnsrostade rotfrukter. Potatismos. Kött undvikier jag vid illamående för det är oftast för tungt att smälta. Du får testa dig fram genom att tänka mat mat mat! Försök fantisera ihop något gott eller kolla på matprogram
nu har jag lyckats fått i mej sallad och en kotlett… och det funkade så nu är jag glad :) bar hoppas att jag kan äta imorgon också.
men det här med frukosten är mitt största dilemma eftersom det inte får vara surt som yoghurt och vissa frukter, det kan inte vara bröd för sånt bara växer i munnen… känns som att det där med frukost är helt hopplöst. men jag ska kolla i frukosttrådarna här så kanske jag hittar nått skoj ::
#5 har du testat gröt?
annars funkar ju soppa även till frukost.
gröt det går inte!
bodde i fosterfamilj när jag var liten och blev itvingad kall havregrynsgröt varje morgon i två års tid och det har satt sina spår. kan inte äta mannagryn eller risgryn heller av den anledningen (pinar i mej risgryn på julen bara för att)
soppa till frukost??? hur tänkte du nu??? vad för soppa skulle det vara i så fall? skulle kännas väldigt konstigt att äta köttsoppa till frukost :)
Hehe, men varför inte? Bara för att det är en vana att äta vissa saker till frukost betyder det ju inte att det måste vara så!
Fokusera fullt ut på vad du kan äta, när på dagen är väl ändå inte det viktiga?
Du behöver näring, rutinerna kan du stoppa i en låda till en annan gång. Tänk utanför ramarna så blir det nog enklare.
Kan du äta soppa, ät det när du behöver, frukost, lunch, middag eller nattmål kvittar just nu eftersom du har så svårt med maten. En sak i taget.
Jag tänker att soppa är lätt mat, så det borde gå bra till frukost som kan vara lite svårare. Du nämnde att du fått i dig sallad och kotlett tror jag det var, det är superbra, då har du ju det som kraftigare mat senare på dagen, och så soppa på morgonen.
Det är inte så stor skillnad på soppa, gröt och välling t.ex. 
hehe ja varför inte igentligen…
kanske får börja med en buljong till en början så får jag se vad som händer :)