Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 18776 ggr
[Aquelegia]
22

Magkatarr- vad äta?

Fröken "slarvar med maten på jobbet" har nu efter flera år gått överstyr och fått magkatarr.

Tar nu medicin för att få bukt med det men undrar vad får man egentligen äta och vad är ABSOLUT tabu?

Kaffe vet jag går inte ens en gnutta. Men sen då?

JohannaEkroth
8

Vitt bröd är bra för det suger upp magsyra.

Undvik:

• Stekt mat
  • Rökt mat
  • Fet mat
  • Starka kryddor
  • Kaffe
  • Sura drycker, t.ex. juice
  • Alkohol
  • Tobak
  • Luncher på språng
  • Oregelbundna måltider

Välj istället:

• Kokt mat, t.ex. potatis, ris, bulgur, pasta, couscous, fisk, grönsaker, havregrynsgröt.
  • Frukt. Torkad som färsk går lika bra. Håller igång magen.
  • Bröd, skorpor, kex.
  • Mild fil.
  • Osaltade nötter.
  • Vatten utan kolsyra. (Man blir tillräckligt rapig av katarren)
  • Nikotintuggummin om du inte kan eller vill ge upp tobaken helt och hållet en period.
  • Att äta i lugn och ro! Tugga ordentligt, och lägg ner gaffeln mellan varje tugga.
  • Alkoholfritt på utekvällen. Två vita veckor har ingen dött av. Tror jag.
  • Vila! Stanna hemma en dag tills magen hunnit lugna ner sig. Lägg en extra kudde under huvudet så kan du minska läckaget från magmunnen till strupen.

Måltidsförslag:

• Kokt fisk med kokt ris och kokta grönsaker med en klick creme fraiche.
  • Grönsaksgryta.
  • Havregrynsgröt med äppelmos.
  • Pasta med creme fraiche och färska örter.
  • Potatismos, fiskpinnar och spenatstuvning.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Aquelegia]
3

#1 Oj vad utförligt och lättförståeligtGlad

Är alkohol (slutade dricka för 2veckor sedan, var ute nykter i torsdags) tobaksfri och sjukskriven så stress och "dåliga matvanor" går att undvika helt nu tack och lov. Började ju med stressmage för 6år sedan i och med mitt första jobb. Lystra nu alla barn tillåt aldrig stressen att hoppa över en måltid!

Skönt att äntligen få svar på mina kramper, kräkreflexer, matvräkande och konstanta hungerskänslor. Trodde det var gluten/laktosallergi.

Mår dock bättre med måttligt laktos/gluten då jag är uppväxt på grovt bröd och getmjölk. Så tror det är bäst jag tuggar på surdegsbröd som magen är välbekant med.

Skall fylla på frukförrådet dock med snälla frukter, Inga citrusfrukter/tomater och sånt väl?

Äta efter klockan skall återinföras med!

JohannaEkroth
2

Banan är ju snällt, äpplen och apesiner är det väl värre med… Fast jag är osäker. Min mage gillar inte äpple och apelsin när jag har aktiv katarr…

Tomat funkar för mig….

[Aquelegia]
2

#3 Alltid bra att utbyta lite personliga erfarenheter vad som funkar och inte. Tänk att jag trott att det berott på allergier förutom vid dom värre perioderna då jag skyllde på stressmage "bara" trots kollegors påtryckningar om att kolla för magkatarr.

Skall undvika att äta stora måltider med utan hellre små, oftare. DOck inte för ofta för magen måste hinna vila emellanåt.

[Tassy]
2

#1 *Hatten av* vilket bra inlägg! Glad

[Aquelegia]
1

Funderade på om det vore bäst att byta till soja&havre mjölk och liknande med tanke på att fet mat inte är bra? Åt kokta grönsaker istället för klyftpotatisen till middag idag och mer kokte än stekte wallenbergarna.

[Mairah]
2

Håller med att # 1 var väldigt utförligt och bra sagt Glad

# 6 Nej, du har rätt i att fet mat heller är inte särskilt bra vid magkatarr.

[yodhe]
3

Wow..#1 helt rätt..behöver vi tillägga något..

Jo..tänk bas och syra..bröd anses ju vara basiskt..och ibland kan man bli sur i magen av det..speciellt surdegsbröd..( sorry) däremot…levande kultur..som A-fil etc..är ju bättre att äta..

nja..rå frukt och grönt ska man akta sig för…

koka grönsakerna noga…ät helst sylt som frukt..men inte socker…

Tänk på att allt sött är socker..honung, sirap etc….det finns tyvärr inga genvägar där…

[Aquelegia]
1

#7Tänkte om jag skulle undvika mejeriprodukter då dom ju ÄR feta? Det jag funderade påObestämd

#8 Fast då min mage är van vid det och jag faktiskt får kramper av vitt bröd så håller jag mig till surdegbrödet/mörkt dom få gångerna jag faktiskt äter bröd. En grej jag märkt funkar personligt för migFlört

Varför får jag inte äta socker? Honung bör väl inte vara något farligt för magen vid magkatarr?
Grönsaker såsom gurka, sallad, morot är ju "snälla" grönsaker så där behövs ingen kokning. Inte heller banan och melon. Däremot undviker jag ananas, äpplen med mera sura frukter.

JohannaEkroth
1

#9 Nyckelhålsmärkta mejeriprodukter kan du givetvis äta. Flört

[Aquelegia]
1

#10 Jippi! Köpte minikeso med hem och såg nu att det var nyckelhålsmärktCool Undra om bregotten är det med, nu skall allt kollas upp nogrannt, men hur var det med socker nu?

Kommer knappt äta något med socker, men tårtan på lördag önskar jag ju gärna äta en liten bitOskyldig Är ju fet mat men gör en liten bit skada? Det är väl mer att man äter stora mängder som gör att man blir dålig.

Jag har ju fått magkatarren då jag hoppat över måltider i flera år.

JohannaEkroth
1

Aquelegia - Bästa botemedlet mot magkatarr är att alltid ha någonting i magen så inte magsyran fräter på magslemhinnan. Jag levde på ProViva nyponsoppa  och såg till att dricka minst ett sådant i timmen. Till natten tog jag ett glas proviva nyponsoppa och vitt bröd, typ småfranska som suger upp magsyran…

Bikarbonat är ju ett ämne som skyddar magslemhinnan mot magsyran. Kan dricka ett glas vatten med 2 teskedar bikarbonat i.

[Aquelegia]
1

#12 Ah okej, jag har fått recept på tabletter mot magkattaren så har lite hjälp på traven. Har märkt förbättring redan efter några dagarGlad Har några veckors behandling kvar men under tiden vill jag ju självklart hjälpa magen på traven med att äta bra mat.

Kan tyvärr inte sova med mat i magen då jag vaknar med ont i magen på natten men äter alltid kvällsmat 19.00 så då har magen att göra fram tills jag sover.

Bikarbonat kanske är liknande omeprazolen som jag har fått att äta nu. Skall iaf se till att inte gå hungrigGlad

JohannaEkroth
1

Omeprazolen är en protonpumpshämmare. Den gör att magsyraproduktionen minskar. Den skyddar ingenting.

Samarin har ungefär samma effekt som bikarbonatet, förutom att bikarbonatet finns naturligt i våra magar.

[Aquelegia]
1

#14 Sedär ja, fast jag har ju haft för mycket magsyra senaste åren. Bikarbonaten kan jag ju testa om magen tål. Vore ju skönt att kunna skydda magen när omeprazolen fasas ut sedan.

[yodhe]
1

Omeprazol är receptfritt och kan ätas i perioder som hjälp den första tiden..

ibland kan det ju vara så illa att det inte går att få ner mat överhuvudtaget..och då bör man åtgärda med läkemedel..annars förstörs slemhinnorna ännu mer..

jag har nu själv ätit det i 2½ års tid ..utan uppehåll..om jag inte gjorde det..skulle jag inte kunna äta alls..och så illa kan det gå om man missköter sig rejält..så tänk dig för noga hur du behandlar din kropp…

Vill bara hjälpa dig..inte skrämmas..

JohannaEkroth
2

Kom ihåg att Omeprazol kan orsaka B12 brist om man äter det länge.

Jag råkade ut för det. Omeprazolen gör att man inte kan ta upp B12:an i magsäcken.

år gå och ta B12 sprutor regelbundet. Men nu mår jag bar igen.

[sakring]
0

Proviva blåbär var det enda jag åt när jag fick magsår. Det var det enda jag kunde äta innan jag fick losec. Hade ranitidin som lindrade något men det hjälpte inte.

[Aquelegia]
1

#16 Omeprazolen är läkarordnerad då ja kräkts i många år och tom haft bulimi på grund av magproblemen. Konstant illamående med kräkreflexer. Trodde det var psykiska ätstörningar men SÅ skönt att äntligen få veta att det är fysiskt så jodå jag vet hur illa det kan gå. Började för 6år sedan för min del med stressmage som jag ignorerade. Var så stressad under 1,5 års tid att jag fick kraftigt näsblod av att nysa eller skratta. Är sjukskriven nu så har all tid i världen att ta hand om mig. Inte mått såhär bra på länge så jag lovar. Jag skall bry mig om min kroppGlad

#17 Oj, sedär ja. Det var ju mindre kul. Jag skall bara ta det i 4 veckor och sedan trappa ned tror du det påverkar så mycket då?

#18 Tyvärr funkar sådana fruktdrycker allmänt syrliga saker inte alls för mig nu då det slår lock för magstrupen. Jag kan ju äta nu tack vare omeprazolen så hoppas det funkar för mig.Glad

[yodhe]
1

#19 Omeprazole finns receptfritt på apoteket..jag köper det alltid…varje månad..utan recept..det var det jag menade..sen att doktorn skriver ut det är ju för att ha bättre koll på dig..

Jag förstår också att du har prövat det mesta..alla har vi olika erfarenheter av detta, så det är ju ingen som talar om för dig att du måste välja, bara du vet vad din kropp tål och inte….du hittar säker rätt en dag..man brukar göra det i slutänden..

jag är ganska frisk idag..men det har tagit många år och målet är ju att bli helt fri från mediciner…så kämpa på du..Gladdet gör jag..

JohannaEkroth
2

Nej, ingen risk för B12 brist under så kort tid. Jag har ätit i 5 år konstant. Men 2010 var mitt B12  193 och nu 2012 172…

Det skall ligga mellan 170 och 900 har jag för mig, men lågt anses i sverige under 300… Dock vet inte många läkare (!) att Omeprazol kan orsaka B12 brist. Men det står i läkaras fass om Omeprazolen.

[Aquelegia]
1

#21 Ah, okej vad bra, har ju periodvis mått bättre men så fort stressen ökar så ökar ju också "hoppa över maten" dagarna så omeprazolen sattes bara in nu då jag haft mycket kräkningar senaste tiden och då jag haft bulimi på grund av detta ville jag få ett slut på det eviga illamående.

Skall framförallt vara försiktigt med "hård" alltså stekt, friterad mat och fet mat. Allt har blivit SÅ mycket lättare nu när jag vet. Kan äntligen slappna av när jag mår illa och bara äta snälla saker så vet jag att illamåendet varnar för en ny attack av magkatarren.