Hemmagjorda chips
Jag provade här om veckan att göra egna chips i ugnen. Jag använda mig av mandelpotatis och vanlig matolja. Jag hade torkat dem en stund på hushållspapper för att få bort vattnet. Sen haft dem i ugnen ett tag. Problemet var att de längst ut i kanterna blev svarta innan de i mitten ens hunnit bli varma. Jag hade dem jämnstora eftersom jag hyvlat bitarna med en osthyvel.
Några tips på hur jag kan göra för att få goda hemmagjorda krispiga chips? Jag har läst om micro, fritera i fritös och stekpanna. Är det någon som testat på någon av dessa metoder?
Inte testat själv men läst att fritös ger bäst resultat.
Med vänliga hälsningar
Chess
Prova lägre temperatur, längre tid, och eventuellt glänta på ugnsluckan (fukten måste ut)
Jag gjorde gurk-chips för ett tag sedan. 
Hyvlade gurkan lite snett med osthyvel och kryddade med egen persilade.
De blev som tunna, kryddade löv. Gott men tunnt.
Jag ska testa med tjockare skivor nästa gång, så kanske de blir mer matiga. Ska även krydda mindre.
Skulle misstänka att man måste ha ganska låg temperatur om man ska lyckas med att ugnsbakade chips. Och varmluft.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
jag gjorde squashchips med dill och olivolja i ugn, men jag undrar om det var för mycket olja för de blev alldeles mjuka efter att de svalnat. dessutom var de yttersta lite brunare. skulle bli brända om jag hade dem inne längre.
Jag hittade ett recept på parmesanchips (alltommat.se) med chiliflakes (wordpress.com).
Jag körde gurkchipsen på 50 grader. (Torktemperatur.)