Potatis- & purjolökssoppa
För att visa att jag faktiskt inte bara äter mig igenom, i huvudsak, Stockholms caféer, kommer här ett recept på världens godaste potatis- & purjolökssoppa. Den fick jag på ett styrelsemöte för många år sedan och den är sanslöst god och matig. Och charmig på det sättet, att man lite får pröva sig fram och höfta ingredienserna.
Eftersom den i slutet skall mixas med mixerstav så behöver man inte skära ingredienserna så fint.
för cirka 8 pers behövs
smör eller olja, 2 gula lökar, 2 purjolökar, vitlök efter behag, 10 potatisar, 2 burkar créme fraiche, vitlök efter behag, eventuellt persilja, grönsaksbuljongtärning, grönsaksfondue (altarnativt salt och peppar),mjölk, mjöl till redning och 1,5 liter vatten
Hacka löken och fräs i olja. Hacka purjolök och blanda i. Pressa i valfri mängd vitlök. Gör en liten redning på mjöl och mjölk (knapp matsked mjöl per deciliter mjölk). Häll över fräset. Smaksätt med fondue. Häll på vatten, buljongtärning och tärnad potatis. Låt koka nästan färdigt, blanda i créme fraiche och låt bli varmt. Mixa försiktigt med mixerstav så det blir en krämig soppa med lite matigare bitar i.
Servera med gott bröd och ost!
Själv brukar jag servera med hembakad rosmarinbaguette - mums
Låter gott! Det ska provas något kall höstdag!
Mvh // Johan

Tack för receptet!
Tror att jag provar det redan i morgon, det vill säga idag. Oj då!

Jag hade tänkt att testa soppan, den verkar god. Men jag har svårt att tänka mig att äta en midag utan kött. Vad skulle man kunna ha för kött till soppan?
Lite rökt skinka i, i strimlor, blir jättegott!

Hm, ja personligen så tycker jag ju att det förstör de rena smakerna…
Jamen så är du ju också vegetarian, Pia 

Men blir det inte lite kaka på kaka ändå? Men smaken är delad förstås

Rökt skinka verkar gott till.
#5-7 hehe, det var kanske en inte så förvånande åsikt 
Jag är en köttian som längtar till grillperioden, då ska jag frossa i döda djur 

Hm. 

Låter gott. Det är faktiskt en av mina favoriträtter så alla varianter är värda att provas på. 
En god variant om man vill variera en vanlig potatissoppa är att fräsa löken tillsammans med lite curry, och sedan laga som vanligt, till exempel efter ovanstående recept.
Min favorittillsats i potatissoppa (kanske inte curryvarianten dock) är annars gröna ärter från frysen. Och så har jag alltid med en morot eller två.
Jag har också lagt in ett recept på potatis- och purjolökssoppa! Här kommer det igen:
Potatis & Purjolökssoppa 2 portioner
½ purjolök
3-4 potatisar
1 tärning hönsbuljong (alternativt grönsaksbuljong för vegetariskt)
4-6 deciliter vatten
Salt & peppar
Matfett
Skär potatisen & purjolöken tunt
Fräs purjolöken
Lägg i potatisen och vattnet
Ha i buljong tärningen
Låt koka i cirka 10-15 min
Krydda ha eventuellt i ½ deciliter vatten till
Servera med en klick creme frachie på (kan uteslutas)
Den här soppan har jag lärt mej på hemkunskapen. Det är absolut den godaste soppan!