Kokosbollar?
Could anybody give the recipe of a swedish candy, chocolade boll(Kokosbullar?): It's a kind of candy with a white part inside (like white of egg, gelatine and something else) covered with a thin lay of chocolade and minced coconuts? I have seen a lot in every supermarkets.
I havn't seen them homemade.

Anders, it seems to be a very typical candy of Sweden. Ask your mother, grand-mother, please, maybe they have the recipe.
The tricky thing is to cover the inside with melted chocolate without melting the inside. Thats why you dont make them at home, you buy them.
There is however another kind of the same sweet that you can make at home. The only difference is that you cover it with cacao instead of melted chocolate.
I´ll see if I can find that recipe for you.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
deia, I know what You are talking about. My mother has never made them. My grandmothers are not alive, but I asure you they never made them.
For me it's something you buy.

Thanks a lot, all! I got it.

I have made this alots of them (1000 at least), but my english is so bad at i cant help you anyway.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åsa - you can post in Swedish, I'll be happy to translate.

Åsa, please, post in swedish cause my husband can translate to me.
Anne, thank you a lot too!

Du kan använda dig av samma recept som du fick här över. Men blanda i dubbelt så mycket gelatin. Det som är viktigt är att den vispas, länge. Jättelänge cirka 45 minuter eller tills du märker att smeten börjar bli fast.
När smeten är fast så häller du den i en spritspåse, med stor öppnong, om du ej har en sådan stor som krävs för att kokos stängerna ska bli tillräckligt tjocka så får man göra en själv. Funkar bra om man använder vaxduk.
Ta sedan en bricka som du vänder upp och ner, alltså med botten uppåt. Spritsa ut stången stående. Alltså med kortsidan på stången ner på brickan. Den första brukar man få luta lite mot en bunke eller något. Men sedan står de snällt bredvid varandra.
När du spritsat ut alla stängerna så att du har ett gäng stående ihop på brickan så är det dags för nästa fas.
Ja, då är det dags att få dit chokladen. Se till att smälta mycket choklad. För det krävs att du har lite arbetsyta. Ta en större form som du har chokladen i och se till att den inte börjar stelna. Detta innebär att den måste vara kvar på vattenbadet under hela tiden. Så akta armar och fingrar, för risken att bränna sig är stor. Förbered sedan en liknande balja eller form där du häller det du vill doppa den i. Kokos är det vanligaste, men jag kan skvallra om att krossade nötter är så goda på dem, fast mycket svårare att göra så att man kan spara dem sedan.
Nu har du förberett allt, och under tiden har du haft dina skumstänger i kylen. Så fram med den brickan nu för nu ska här fixas
Ta sedan en stång med händerna (försiktigt) lägg ner den i chokladen och tryck lite lätt ner den så att hela blir täckt med chockad. Men det krävs att man trycker försiktigt, annars kan stången gå av eller så får man luftbubblor som sedan spricker och då kommer det vita skummet att torka och kokosstången blir inte så god längre.
Ta sedan och lyft upp stången försiktigt ur choklad badet (med händerna, så det gäller att man tål värme och att man inte har för hög värme på vattenbadet) lägg den i kokoset och se till att du har någon som står beredd att täcka hela stången med kokos. När chokladen stelnat lyfter ni ur den och lägger på en bricka eller serveringsfat eller vad ni vill. Nu har ni gjort en skumraket eller skumstång eller vad man nu vill kalla dem.
Dessa går hur bra som helst att frysa, och smakar precis lika gott efter en månad eller två i frysen.
Ja, det vart en hel novell det här. Hoppas ni orkar läsa igenom det. Om det är något jag förklarat lite luddigt, så fråga gärna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Åh herregud Åsa det låter verkligen superavancerat.
Det där skulle jag vilja se live - säg till när du har vägarna förbi huvudstaden så ska jag bjuda ni dig på kokosstångstillverkning 

Åsa
Thanks, thanks, thanks a lot!

Varsegod. Japp, det är inget man ställer sig och gör på en kvart precis. Jag lärde mig detta när jag under två år jobbade extra i ett litet företag som har sina rötter just i Stockholm. De säljer dessa stänger och mycket annat smått och gott i onyttigt på markander och torg. en hektiskt jobbig tid, men ändå rolig. Fast jag personligen kan säga att jag är rätt less på dessa skumraketer vid det här laget. hihi
Tänk er själv att stå och tillverka några tusen på en vecka. Jobbigt, fast det varvades ju med annat också. typ chokladbollar och nötbollar och blondiebollar.
Hum, de med nötter är jag faktiskt inte less på än. Man kanske skulle ta sig i kragen och bli lite avancerad någon helg. hihi
deia hoppas det smakar bra!
Audiatur et altera pars