Ångkokningstid?
Rätta mig om jag har fel men enligt erfarenhet går det snabbare att ångkoka då ångan är varmare än vattnet? Eller är jag fel ute..
För mig tar det då inte mången minuter att ångkoka ^^
Kolla med pärsticka, man kan aldrig säga exakt o sedan beror det ju också på hur "al dente" du vill ha dina grönsaker, el vad du nu tänker ångkoka. 
Jag ångkokar ju alltid i mikron, eftersom jag har 2 ångkokningsbunkar till den
Det är precis som Aquelegia säger, ångan blir varmare än vattnet, så det går lite fortare, du får prova dig fram lite.
/Désirée
#4 Oj ris har jag aldrig ångkokat, hur blev resultatet? Jag har bara ångkokas grönsaker ^^
Att ångkoka går egentligen inte fortare än vanlig kokning, men min erfarenhet av ångkokning i ångugn är att vissa livsmedel går fortare, köttstekar till exempel. Men potatis, ris med mera går inte fortare. Däremot blir det så mycket godare att ångkoka då man tillför vätska istället för att dra ur vätskan som man gör med vanlig kokning eller mikrokokning.
Man behöver inte röra runt i riset eller något annat när man ångkokar
Här hittade jag lite intressant läsning om ris.
#5 - Jag har inte försökt, bara funderat på att ånkoka ris. Sedan kom jag på att riskornen trillar ju ner igenom hålen.
Men det kanske kan fungera om jag hittar något finmaskigt nät av något lämpligt material. Alternativt kanske en bambuångkoksinsats skulle kunna funka. Men ett nät vore ju bättre då det tar mindre plats. 
#6 - Jag tackar, bland annat för svaret "rörande" riset. 
Beträffande att ångkoka i mikron så går det precis lika bra som på spisen. Det går möjligen något fortare i mikron, men det beror på vilken sorts mikrovågsugn man har. Jag har 2 olika ångkokningssatser till mikron som jag använder ofta, det som skiljer dem åt är storleken, på bilden nedan syns den mindre varianten.
#4 Här hemma finns en pärsticka, men jag föredrar en vanlig hederlig gaffel, tycker inte att jag kan känna om pärorna är färdiga med den däringa korta och tunna nålen och dessutom är det mycket lätt att bränna fingrarna på kokvattnet med den däringa manicken. Ja jag har försökt och nej den funkar inte för mig.
/Désirée
#8 Precis en sån ånginsats hade jag till min gamla micro! Den är väldigt bra!
Jag tyckar det är väldigt gott med nyångkokt lök, som man lägger en klick smör på, som sakta smälter ner och kryddar med eget persilade.
Det är lite kul med "kanonröret", som långsamt skjuts ut ur löken när man ångkokar hel lök.
Det är också gott med ångkokta bitar av purjolök med smör på, eller så gör man en vinägrette, häller på de varma nyångade grönsakerna och låter svalna lätt 
/Désirée