Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3659 ggr
[Aquelegia]
2012-05-14 19:48
1

Allergi

Är du allergisk mot något matigt?
Hur upptäckte du allergin? Och hur gick ditt allergitest till?

[Tassy]
2012-05-14 19:57
0

Jag har gjort både RAST (blodprov) och pricktest. Jag är allergisk emot ägg och macadamianötter. Glad Är många frukter/bär jag inte tål också. Uj, jag minns inte längre allt!

[Aquelegia]
2012-05-14 20:24
0

Undrar detta just med hur man fick reda på det då en arbetskollega till mig blev mäkta förvånad över att få ta blodprov. Hon fick nämligen köra en fin fin kur utn gluten för att sedan kollas med rör ner i magen flera gånger. Stackarn!

Jag har tagit blodprov. testat att utesluta först laktos, ingen markant förbättring, sedan gluten. Något år senare testade jag både och och plötsligt försvann svullokänslan.

Hoppas självklart på att inte vara allergisk men nu under fuskperioden märker tom mina vänner att jag inte är riktigt normal i magen. Fått påpekat flera gånger "dra in magen" ^^

[Tassy]
2012-05-14 21:32
1

Jo, för att få diagnosen glutenintolerans så är det provokation och provtagning via gastroskop som gäller ofta. Behöver man det inte på papper så kan man via olika snabbtest se tecken på intolerans. Men det har gått framåt med utvecklingen snabbt angående celiaki på senaste, så jag vet inte "dagsfärskt" hur man går till väga.

Glutenfri kost kan man behöva hålla flera år innan tarmen hunnit läka såpass att man ser resultat, därför fungerar det oftast inte att utesluta gluten i någon månad. Laktos är jag mer osäker på.

[Aquelegia]
2012-05-14 22:02
0

Jag hade en polsk läkare och han frågade "har du testa att utesluta" vilket jag ju gjort och sett positiva resultat, därav kanske jag slapp gastroskopgrejsetGlad

Vet att distriktsköterskan sa att sådanan socifika blodprover som jag fått är ovanliga. Dom skulle ta prover även för att se om jag överhuvudtaget har problem med antkropparna i tarmarna?

Och testa allergener i blodet?

Som sagt så verka min läkare ha ordinerat det ovanligt rätta ^^ Jisses hoppas turen med vården håller i sig!

[Tassy]
2012-05-14 22:41
0

Gastroskopi är ju inget de tar till i första taget, då det är en obehaglig undersökning. Man brukar behöva vara ganska så sjuk innan dom skiver remiss (vårat sjukhus är överbelastat på gastro förresten).

När de testar allergener i blodet är det RAST-test dom menar.

Jag förstår inte hur din sköterska menar, med att det skulle vara ovanligt, då du beskriver rutinkontroller vid misstänkt allergi. Men ja, det låter onekligen som din läkare gör alldeles rätt. Glad

fridaas
2012-05-14 23:13
0

Jag är allergisk mot nötter, äpple, päron, banan, persika, plommon, vattenmelon, morötter, råa potatisar, paprika, kapris och granatäpple. Det mesta är konstaterat genom pricktest för flera år sedan, men då reaktionen blev så stor har jag inte vågat testa äta så mkt av sakerna. Dock har jag testat att äta äpple men då svullnade halsen så var akuten nästa, vattenmelon, banan, kapris och granatäpple kliar i hela munnen och halsen. Medan paprikan gör att magen gör riktigt ont.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MaMaMade
2012-05-15 07:57
1

"Överkänslig" mot damm o fåglar - genom pricktest. Har jag berättat att jag nyss köpt kycklingar? Flört

Har själv konstaterat att jag inte tål dofter särskilt bra, samma med mjöl o socker som gör att jag helt plötsligt ser ut som om jag är gravid i 9:e månaden (särskilt när de kombineras). Tyst Tungan ute

Omogen kiwi o tomat kan ge lite svidande tunga men de är helt OK välmogna. Äter dock bara tomater som jag odlar själv, under säsong…så vet jag vad jag får! Svårare med kiwi…men de äter jag bara ngn ggn då o då.

Jag får också ont av paprika och gurka med skal…öht skal o jag får vara försiktig med råa grönsaker men då är det gallan som säger ifrån. Borde göra en gallkur men det är så äckligt, får inte i mig eländet!

dolfen
2012-05-15 18:00
0

Jag är inte allergisk, vad jag vet, och än, vilket jag är tacksam för.

DesK
2012-05-15 18:03
1

En annan viktig sak att tänka på är att skilja på allergi, intollerans, och överkänslighet.

/Désirée

[Aquelegia]
2012-05-15 22:51
0

#9 Det jag tar reda på nu till vilken grad jag är det då mina symptom förvärrats. Sitter ju nu med otroligt krampande och svidande mage när jag ätit normalt särskilt glutenObestämd

Skall läsa på skillnaderna lite mer men vilken som så innebär det ju att man bör undvika det man inte mår bra utavFlört Krångligt sådant där ibland ^^

#5 Jaha sedär ja då hade jag rätt att vara orolig för tanten, igår skrek en kollega till när hon fick se mitt blåmrke och undrade hur i helskotta jag kunde få ett sådant rejält. Är fortfarande inte lika stark i armen Rynkar på näsan

#6 Det var inte dåligt! Vad bra att dom kunde testa så specifikt!

#7 Var det överkänslig som innebär att man kan utsätta sig för det men får reaktion dock inte allvarlig/livshotande?

fridaas
2012-05-16 12:21
0

#10 nej det var väldigt bra! Dock har jag hållt mig från att testa igen då jag inte riktigt ser fram emot 40nålar i ryggen.. Fast de gör nog inte så längre, var trots allt 15år sen jag blev testad, då även för olika pollensorter och djur. På dottern misstänkte de glutenintolerans men blodprovet såg bra ut så de har släppt det spåret nu.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tassy]
2012-05-16 12:36
0

Det är främst på barn man lägger pricktest på ryggen, då armarna är för små. Som vuxen får man oftast 20 prickar/underarm där huden är tunn.

[Vargöga]
2012-05-18 20:22
0

Jag misstänker att jag inte tål mjölkprotein.

Namiko
2012-05-19 10:52
0

Jag har inte fått något bekräftat av läkare utan har själv kört uteslutningmetoden för att komma fram till vad jag inte ska äta. Vet att jag har problem med stora mängder mjölk, började misstänka laktosintolerans i högstadiet och blev bättre utan men inte helt bra så det har jag fuskat med väldigt mycket i perioder.

För några år sedan började jag få ont i magen när jag åt råa äpplen, senare har det även blivit så av tillagade. Klarar av små mängder som brukar vara i blandjuicer och annat men äter aldrig färska äpplen eller äppelpaj längre för det går inte alls.

I höstas började jag må illa efter varje måltid och efter några månader kopplade jag det till pasta, håller nu på att sakta försöka komma fram till om det är en veteallergi eller glutenintolerans.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.