Vildsvinskött
Jag sitter här och dräglar när jag tänker hur gott det skulle vara att grilla revbensspjäll av vildsvinskött. Det köttet är så otroligt mört och gott. Dessutom är köttet magrare och lite mörkare än tamgriskött! Vildsvinskött är så gott att grilla. Men även otroligt gott i grytor och som köttsås. Men tyvärr är köttet inte något en fattiglapp som jag kan köpa varje dag. Kilopriset är ganska dyrt. Men gud så gott! Var jag multimillionär skulle det finnas vildsvinskött på bordet 3 gånger i veckan. Det är så förgjordat gott! Måste säga att jag äter hellre vildsvin än tamgris.
Det vildsvinskött jag smakade på var allt annat än mört och gott
Det var segt och smakade blä!

Hera du hade nog oturen att få smaka på felhanterat vildsvinskött, de gånger jag har provat eller lagat har det varit jättegott.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Får väl ge det en chans igen någon gång då 
Och se till att det inte är stressat vildsvinskött! Stresskött är som sagt BLÄ! Det beror mycket på hur vildvinsuppfödarna handskas med det! Samma sak med grisbönder.
Men hur vet jag det då?
Det kan vara svårt! Men be att få komma och titta till vildvinen som en liten utfärd! Det märks fort när du ser dem om de är lyckliga vildsvin eller ej. Du vet väl att spegeln till djurets välmående sitter i ögonen
. Djur kan ju inte tala men du kan lätt se deras känslor och uttryck i ögonen. Om de är lyckliga eller ej. Jag har turen som känner en kvinna som både har vildsvin och får. Hon är mån om sina djur och deras hälsa och ser till att de är nöjda och lyckliga så länge de lever! Hon slaktar dem själv också! Tuff brud är hon som klarar av detta. Jag skulle inte klara av det. Jag skulle föra dem till slaktarn i så fall, så jag skulle slippa göra det själv. De vildsvinsuppfödare som föder upp vildsvin och har dem inne vet inget om vildsvin och bör så heller inte föda upp vildsvin i min mening. Detta kött skall du inte ha att göra med. För dessa vildsvin är stressade eftersom de inte är tillåtna att röra på sig utomhus. Vildsvinsuppfödare som har en stor inhängnad i skogsbrynet så det även finns lite skog att röra sig i gör att dessa vildsvin mår mycket bättre när de får vara i sin naturliga miljö. Alltså ute och böka och leta efter lite snask bland rötter och sådant. Som tur är så har denna kvinnas man en stor inhängnad för vildsvinen och de får vara ute året om. Matar dem dagligen och sköter väl om dem! Dessa vildsvin som de har är så jättegoa att äta.
Det enda råd jag kan ge är att fråga efter en vildsvinsfarmare och ringa och fråga om ett besök. Kan alltid säga att det skulle vara kul att se ett livs levande vildsvin, om du inte har sett något på riktig! På så sätt kan du ju kolla hur djuren har det och hur de mår gänom att se i ögonen på dem! Ögonen säger allt om man har ett bra öga för att se sådant.
Men jag tror att det är ett stort plus om vildsvinsfarmaren även slaktar sina svin själv. På så sätt slipper du stressat kött från slaktar'n. Speciellt om det är en stor lasbil full med djur! Tar du djuret med till slaktar'n själv i en transport där det inte är lika trångt så lär nog inte djuret bli lika stressat som när det är trångt.
Lycka till med att hitta gott svinkött! För det är du värd att smaka på!
Oj!
"oj" som i, Oj dethär var ju en bra tråd för mig! :-)