Pannbiffar/hamburgare
Nu har jag försökt med på olika sätt att steka hamburgare som inte sväller på mitten/ drar ihop sig till en mindre storlek.
Är det någon som har något bra tips?
Har testat
* Med och utan ströbröd
* Hackat över och undersida med stekspaden innan jag lägger i dem i stekpannan.
Vad är det som jag missat?

Är det en fet färs eller mycket vätska i färsen så kokar den bort och den drar ihop sig sådär. Jag brukar använda en "press" typ ett kastrullock eller vad som helst som är slätt och värmetåligt. Då drar de inte ihop sig.
För övrigt så ska hamburgaren alltid vara tunnast i mitten, då drar den inte ihop sig lika mycket! 
Qui dormit, non peccat

Tack för tipset, ett lock och pressa ner ska jag ta och testa nästa gång, samt lite tunnare i mitten 
Lutar mot att det blir mer hemmagjorda hamburgare i framtiden 
Jag använde i dag blandfärs annars blir det oftast nötfärs.
Jag skulle säga en tyngd, precis som #1 föreslår, eller något att trycka till dem med.
Från mina dagar som arbetande i hambrugerkök så var det trixet, som gjorde att de höll formen 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Precis som hus-musen säger fet och /eller färs med mycket vätska i sig drar ihop sig i stekpannan. Jag tycker dock att kvaliteten på köttfärs har blivit bättre medåren och problemet har därmed minskat (eller så är det jag som har tur numera). Man kan också kavla ut färsen mellan smörgåspapper eller plastfolie och stansa ut runda biffar med en stor mugg. I mina hamburgare har jag bara kryddor, i pannbiffar och köttbullar ägg, kryddor och lök och jag har, som sagt, inte problem med detta numera 
/Désirée