Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1172 ggr
Pernilla
2006-03-07 10:47
0

Matlåda?

Hur brukar ni egentligen göra med lunch, äta ute eller ha med matlåda? Och har ni några tips på lättlagade luncher som passar bra att ta med till jobbet? Känner mig lite inspirationslös…

//Havregrynsgröt-Pernilla

CBA
2006-03-07 11:23
0

När jag jobbade på dagis så åt jag (tyvärr) av den maten (det är grym skillnad på maten nu mot när jag gick på dagis och det var hemlagat vi fick) men de jobb som jag haft innan dess hade jag för det mesta matlåda med mig, blir en hel del billigare så…

Iom att jag alltid ändå lagar mer mat än vad som behövs till enbart middagen så passar jag på att göra tillräckligt så både maken och jag har matlåda dagen efter.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pernilla
2006-03-07 17:14
0

Fast det finns ju vissa rester som inte funkar i matlådan. Klyftpotatis till exempel blir ju bara soggigt dagen efter. Någon annan som undviker något särskilt att ta med till jobbet?

Ett tag hade jag dille på spenatsoppa till jobb-lunch, lättlagat som tusan. Dock såg det ut som jag bar omkring på ett smärre träsk i fatet varje lunchrast. Sedan ledsnade jag rätt rejält…

Pia
2006-03-07 19:41
0

Jag har i princip alltid gått ut och ätit lunch, skönt med miljöombyte och lunchpromenad. Avskyr verkligen sunkiga lunchrum, microvågsugnar och den påtvingade samvaro som blir där. Så även om det blir lite kostsamt i längden, så tycker jag absolut att det är värt varenda öre! På det sociala-välbefinnande pluskontot liksom:)

Linda
2006-03-07 20:34
0

När jag hinner äta äter jag vad som hälst..

-Men jag jobbar i Kista och vi har ju miljon utbud på mat här..

johan
2006-03-07 21:15
0

#3: Jag håller med dig Pia. Det är inte bara mat man köper när man går ut och äter lunch. Man köper avbrott i arbetet, en träff med trevliga människor och frisk luft. Plus att man slipper äta rester.

Nackdelen är att det är svårt att äta nyttigt.

Mvh // Johan

Pia
2006-03-07 23:06
0

Man får väl försöka tänka förnuftigt, såser, lasagne etc går bort och så ersätter man den onyttiga delen med grönsaker. Om man vill testa GI, så ersätter man bröd, pasta, potatis, ris med grönsaker. Finns det inte numera ganska bra alternativ, typ nyckelhålsmärkta lunchalternativ?

rumpino
2006-03-08 10:09
0

fick mkt sämre ekonomi när jag separerade i höstas … så jag brukar köra med matlåda ganska ofta, även om det är trist. men jag lägger ned ganska mkt tid på matlagningen de gånger jag lagar …  så oftast blir det gott iaf =)

clivia
2006-03-08 12:18
0

Jag älskar lunchlåda och har ofta med mig mat till jobbet, för att ha råd att äta riktigt gott när jag väl går ut på lunch… Tycker att det mesta funkar att ta med sig, särskilt sedan jag kom på att man kan ta med soppa i en flaska, och att det mesta också bara blir godare dagen därpå. Men visst finns det givna "hits". Alla grytor blir ju bara godare av att värmas igen, så det är alltid bra. Potatis och pasta är godast nykokt tycker jag så jag brukar ha med ris eller quinoa istället. Bulgur och couscous går finfint att fixa på jobbet med hjälp av en vattenkokare. Risotto är en bra rätt för lunchlådan, nyttiga pajbitar, gratänger och soppor (då går jag alltid till bageriet här bredvid och shoppar en nybakt brödbulle till!). Goda röror och chutney piggar upp allt, och en påse morötter i jobbkylen ger lätt rätt gnag. Jag vill tipsa om boken "Lilla lunchlådan" (minns inte författaren nu) som verkligen är toppen, inspirerande och motiverande och massor av goda recept.

… men det hänger ju på om man har en trevlig miljö att äta i. Vi har jättefint kök och många som tar mat med sig så stämningen är hög varje dag!

Anne
2006-03-08 13:37
0

jag brukar också ofta ha med mig matlåda - antingen hemgjord, eller någon fryst portionsrätt. (Ja, det är ju mindre kul förstås.) Pasta tycker jag funkar bra, eller grytor med ris.  Soppa äter jag mindre gärna till lunch, och potatis blir inte så himla kul att värma tycker jag.

Anne
2006-03-08 13:37
0

Glömde säga - jag försöker äta lunch ute max en gång per vecka…

Faxlin
2006-03-11 21:13
0

Att ta med en lunch låda gör att det känns lite extra lyxigt de gånger man lunchar ute liksom.
Saker som jag absolut inte tycker passar i lunchlådan är pommesfrittes. Klyftpopatis däremot som tillagas i ugnen med margarin och massor med kryddor blir inte alls så pjokiga i matlådan den ihop med en köttbit och cafe de pari sås är riktigt ätbart och så en burk med sallad bredvid. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersE
2006-03-12 14:44
0

När jag wokar gör jag gärna mycket mat. Det blir goda rester.

Varm pastasallad (pasta, lök, oliver, soltorkad tomat, salami, pesto t.ex) blir också goda rester.