Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 1615 ggr
modmaker
2006-02-24 22:36
0

Mackmyra

Jag köpte in mig i en andel i en tunna Whiskey hos Sveriges första och enda Whiskeydestilleri - Mackmyra.

Det kommer att bli en sherry/rökig, om ett par år när den fått mogna till ordentligt. Inte så att jag är ofantligt intresserad av whiskey utan det var mer som en kul grej. Ska bli kul att smaka om ett par år.

AndersE
2006-02-25 10:22
0

Kul! Jag har själv funderat - kul att du gjort slag i saken!

(Mina söners mormors mormors morfars farfars farfar var smed på Mackmyra…)

Staffan
2006-02-25 20:16
0

#0 (modmaker)

Jag har faktiskt redan provsmakat den kommande whiskyn… :) 

Hur kommer det sig? Jo, Angela Forsgren D'Orazio (blivande värd till Whisky iFokus som kommer öppna inom kort) abetar som Whisky-konsult åt Mackmyra (parallellt med att hon tar hand om The Scotch Malt Whisky Society här i Sverige).

Lite kuriosa för den som är intresserad.

// staffan

Anne
2006-02-25 21:31
0

Staffan - och hur var den då? :)

Staffan
2006-02-25 21:45
0

Nu är ju inte jag någon whiskykännare men jag tyckte att den var ganska bra. Det var en "blindprovning" med ett antal andra sorter och jag satte den på plats 3. Inte den bästa men bra.

Beträffande en beskrivning av smaken så lämnar jag med varm hand över det till Pelle - han vet bättre hur man beskriver whiskysmaker… :)

// staffan

Anne
2006-02-26 10:42
0

Kul! Funderar på att köa den sjätte för att köpa en flaska av de som släpps då. Vi får se…

AndersE
2006-02-26 11:12
0

Köp en tunna, vet ja…

Flört

modmaker
2006-02-26 12:56
0

Roligt att det fanns lite kunskap, intresse och proviniens runt Mackmyra. Tunnan kommer att lagras i Skåne, så det kommer nog bli något besök för att titta till "den lelle tunnan" lite emellanåt.

Oskar
2006-02-28 13:06
0

Har faktiskt också smakat på Mackmyra. Var för något år sedan då de hade whiskyprovarkväll på baren Akkurat här i Stockholm. Fast har för mig att vi inte smakade på färdiglagrad whisky utan på några prover som var lagrade i bara något år, eller knappt det. Var inte så otroligt gott…men det kanske inte whisky som knappt lagrats någonsin är. :)

Oskar

Pelle
2006-02-28 23:52
0

Jag var rätt förtjust i den, tror att jag som Staffan hade den trea av sju i ett blindtest,  fast man måste ju sätta in den i rätt kontext. Den är ung, och den är fortfarande lite opolerad, men jämfört med sällskapet som var av liknande typer, men äldre så stod den upp fint. 

Personligen hade jag nog föredragit den rökigare varianten, då den vi provade var var ganska lätt och snäll, med drag av druvkärnor, lite mull och gräs, snarare än tång, torvrök, karamell och salt som jag brukar gilla.

Den har tiden framförsig kan vi väl säga, och det kommer säga schvoosh så tar det här släppet slut, så det är nog tidig purrning den 6:e om man vill ha en pava. Jag är nog där tror jag.

Anne
2006-03-06 11:51
0

Weehoo, jag fick tag på en flaska! Mitt bolag hade 24 flaskor, och jag var väl nummer.. 16 ungefär.

modmaker
2006-03-06 18:58
0

Skulle stått nere vid systemet men vart upptagen med jobbet. Skickade faderskapet till en butik som enligt uppgift hade sex buteljer. Han kom in som nummer tre i butiken och de före honom köpte bara öl. Ändå var lagret slut?!? Stackarn flängde runt i fyra butiker. I första butiken såg de att 500 flaskor fortfarande fanns på lagret och beställde en, men de ringde på eftermiddagen och sa att något hade gått fel med beställningen. Även i butik #2 fanns det flaskor att beställa från Örebros centrallager
, så nu står hoppet dit. Bara väntar på att se flaskorna dyka upp på Blocket med 100% påslag eller mer.

Anne
2006-03-06 20:49
0

Enligt systemets hemsida finns det åtta flaskor kvar - två i Åstorp, och sex stycken i Kumla…

Pernilla
2006-03-06 21:45
0

Jahapp! Mot Kumla! :)

modmaker
2006-03-06 23:02
0

Jag såg det, men flaskorna i Åstorp var tidigare 3 flaskor i Lund, så sidan är väl sådär att lita på, som systemets personal. ;)

Staffan
2006-03-08 00:42
0

"Förra året presenterade Mackmyra Svensk Whisky den första flaskan med helsvensk maltwhisky. Igår började försäljningen av whiskyn på Systembolaget, men flaskorna var slutsålda innan lunch. Nu får den whiskysugne vänta till Systembolaget får in ytterligare två volymer i höst eller gå till en whiskybar."

>> Länk till artikel på N24

// staffan