fruktsallad i kylen?
ska man ha frutksalladen stå i kylen eller kan den stå framme på bänken? Jag har gjort en stor fruktsallad med äpple, päron, apelsin, banan, mango, ananas och gröna druvor. Banan brukar ju bli brunt i kylen men bör den stå kallt iaf?
Droppa över citron så håller den sig fräschare men skulle absolut ställa in i kylen, hellre att bananen är lite brun men själva helheten i salladen knaprig och fräsch. Står den framme i rumstemperatur blir den gärna lite "geggig"
Eller om du lägger över platsfolie och täcker tätt, tätt direkt på salladen så det kommer åt så lite luft som möjligt. Är ju syret som gör banan brun.
Jag har plastfolie tätt åtslutet kring skålen och nu står den i kylen. Smaken är ju ändå densamma även om bananen ser lite trist ut.
precis, sedan börjar ju solen ligga på nu i alla fall här. då finns risk för att frukten blir dålig och börjar jäsa när den står framme.
Fruktsallad ska ju helst serveras sval, så antingen bör den förvaras i matkällare eller kyl. Om man exempelvis ställer salladen i grönsakslådan blir inte bananen brun. Sen tycker jag att fruktsallad helst ska vara så nyskuren som möjligt när man äter den. 
/Désirée
#4 absolut är den godast helt nyskuren, men nu blev det största skålen full. Blir ju alltid så mycket när man gör fruktsallad!