Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1918 ggr
[cancan]
2012-01-31 11:20
1

Mattips - Falukorv

Har en falukorv liggandes i kylen och skulle vilja ha tips på någon god maträtt =)

DesK
2012-01-31 12:23
2

Du kan till exempel göra en enkel gryta med många rotsaker och falukorv, då har du en allt-i-etträtt, eller en wok strilmla falukorv och grönsaker och woka snabbt, servera med nudlar eller ris. Ugnsfalukorv kan du göra genom att skiva morötter, potatis, lök och falukorv. Varva morötterna, potatisen och löken, häll på grädde och krydda och toppa med falukorven och riven ost. Glad

/Désirée

[Aquelegia]
2012-01-31 19:23
5

Här har du någon som fick mer än tummen upp för den ungsbakade falukorven jag gjorde häromdagen. Sambon vart helt tokig. Jag gjorde såsen som man gör till flygande jakob, skårade korven och fyllde med vitlök, lök sambal oelek och strödde över ost, fyllde på med såsen och bakade i 175* i 20 minuter.
Godaste falukorven jag någonsin ätit Skäms

[Mairah]
2012-01-31 19:43
3

Jag brukar också göra som både #1 och # 2 Glad Fast inte med flygande jacobsås förstås. Men ugnsbakad falukorv gör jag ofta. Då har jag på hackad gurka, ketchup, senap och ost ovanpå.

Brukar även göra korvgratäng. Som en vanlig potatisgratäng, fast jag skivar i korv emellan varven också. Mycket lök eller purjolök, vitlök och kryddar efter behag. Använder IMat, havregrädde.

Praefatio
2012-01-31 20:34
5

Jag gillar inte vanlig falukorv men vi köper kalkonfalukorv ibland bara för att göra korv stroganoff, MUMS! Korv, mycket strimlad lök, krossade tomater, tomatpuré, lite grädde, vitlök, timjan, oregano och chili. Och salt och peppar såklart! Serveras med ris. Enkelt och vädigt, väldigt gott! Det går utmärkt att använda samma recept men med kycklingkorv också :)

Karmatarerskanise
2012-01-31 21:01
0

Men oj vilka bra tips på falukorvsrätter! Skrattande