Fisksoppa med rödbetor
Denna soppan gjorde mamma liknande när vi var små med justeringar då man tager vad man haver! En bra soppa för fiskrester.
Gjorde storkok igår och då använde jag:
3 liter vatten
3 rejäla matskedar grönsakbuljong
5 medelstora rödbetor
1 stor morot
1/2 purjolök
1 mellanstor rödlök
1 palsternacka
salt
vitpeppar /svartpeppar
2 Lagerblad
6 kryddpepparkorn krossade (slipper man pilla ut eller råka bita i)
1 paket fryst torsk (går bra med all sorts fisk även strömming/ sill)
Persilja
Citronsaft
Kokt ris (2 färdiga matportioner) Kan även använda couscous, potatis ja vad du önskar.
Koka upp buljongen och ha i fisken till genomkokt. Kokar du på fiskrester ha i lite fiskbuljong då du inte kokar fisken i buljongen.
Hacka alla grönsaker. Plocka ur fisken ur buljongen, dela i lagom bitar och lägg undan. Krydda med salt, peppar och citronsaft. Häv i alla grönsaker i buljongen och låt sjuda.
När önskad hårdhet på grönsaker uppnåtts ha i det kokta riset, fisken (detta steg är samma för fiskrester och nykokta fisken) och hackad persilja.
Servera med en klick creme fraiche.
Vi var ofta ansvariga för att laga soppan till "soppståndet" på ridtävlingar när vi var små. Då gjorde vi denna och korvsoppa.
Den låter jättegod, härligt med rödbeta till fisken!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Försöker främja rödbetor i mat, måste dock säga att i framtiden så föredrar jag att koka ny soppa varje dag, rotfrukterna blir genomkokta nästa dag och jag gillar när betorna bara precis blivit ljummna och är ändå råa. Mer smak i dom då.
borsjtj är ju ett utmärkt val om man vill ha rödbetssoppa/gryta 
#3 Den soppan är inspirerad av borsjtj 
jag kunde ana det