Choklad
Nu fick vi ännu ett bevis på det vi redan visste: Riktig choklad är nyttigt.
Choklad med hög halt kakao bra för hjärtat
"Genom att följa 470 nederländska män och dela in dem i grupper utifrån deras konsumtion av kakao har de visat att ren choklad sänker blodtrycket och minskar dödligheten i hjärtsjukdomar."
Jag har just beställt en ny omgång chokladkakor från http://www.chokladprovning.com. Är det någon som vet något ännu billigare ställe?
Vänliga hälsningar
Niklas

Tänk att det kan bevisas empiriskt, det man liksom känner på sig… I och för sig kan jag tänka mig att bara den lilla njutningsfulla chokladpausen i sig sänker blodtryckor hos oss stressade varelser.

Den underbaraste choklad jag ätit var i somras när vi hyrde hus på Österlen.
I den lilla byn Skånes Tranås ligger en chokladfabrik, Österlenchoklad. Åååå vilka praliner! När man handlar får man med sig en liten beskrivning som talar om vilket innehåll varje pralin har. Så här ser den ut - härligt eller hur?

Niklas, såg att de på den sajten har en choklad som heter Amedei. Har läst att den ska vara otroligt god, har du testat den? Funderar på att beställa några olika smaker för att prova.
Oskar

#2 Sån otroligt smart förteckning! Har jag aldrig tänkt på att man kan göra. En idé att spara till nästa jul…. eller kanske blir det en laddning praliner redan till påsk…

Såg på Kitchen Chemistry hur choklad reagerar på temperaturer, det var nyttigt att ta med sig i sin konditorsverksamhet. Jag har ju hört att det är så viktigt att temperera chokladen när man gör praliner, men jag har tidigare inte fattat varför, men det programmet är sååå bra och förklarar allt på ett sätt som jag fattar.
Kan givetvis inte återge vad det var som hände, men det har med chokladens kristallstruktur (7 olika typer tydligen)och smälttemp att göra. Genom 51-27-31 temperering eller vad nu var exakt, så tar man bort benägenhetern att smälta vid låga temperaturer. Mindre kladd helt enkelt.
Amedei har jag inte testat. Var det de som har mintsmak som kommer av färska myntablad i stället för pepparmint?
Vänliga hälsningar
Niklas
Vet inte om Amedei, men Dolfin har också mörk choklad med myntablad i. Gott!

Nu har jag beställt lite choklad…får väl se om det funkar. :)
Vet inte om Amedei har riktiga myntablad men däremot ska de använda sig av de finaste kakaobönorna från Venezuela.
Oskar