Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 14728 ggr
exitingsvillemo
13

Tillaga sparris

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har för första gången, i mitt 28-åriga liv köpt fryst sparris. Alltså gröna "riktiga" sparrisar Cool …

Hur tillagar jag dessa?

Ska bjuda min mamma på varmrökt lax och ljummen potatissallad och fick för mig att färsk (fryst) sparris skulle bli bra till det. Men hur tillagar jag dom?

Tack på förhand

ettlitetalias
1

När jag köper färsk (ofryst) sparris så brukar jag lägga dem i en ungsfast form med smör, salt och peppar och så in i ugnen 200 grader i cirka 5-10 minuter.

Egentligen så ska sparris tillagas torr, utan smör, enligt "finsmakare" för en nötig smak, men jag föredrar smörsmaken Glad

dolfen
2

Kan inte låta bli att länka till inlägget "Helge-rån". Oskyldig

storost
1

Det går också utmärkt att koka sparris i vatten med lite citronjuice i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

Frysta har jag aldrig gillat, men gillar sällan frysta grönsaker då jag tycker de tappar konsistensen och smaken på något vis när de är tillagade.

Sparris köper jag nästan alltid färska, jag brukar antingen koka dem och ha på en klick margarin eller så delar jag dem och steker dem tillsammans med andra grönsaker och gör en wok eller steker dem tillsammans med lite paprika och vitlök och potatis och steker en stund sist tillsätter jag färs och steker tills det blir klart (med kryddor såklart)

signemo
0

Jag kokar upp lätt saltat vatten. Lägger sparrisen i det kokande vattnet. Tar upp dem efter högst 5 minuter. Ibland ringlar jag lite smält smör eller olja över. Slår jag riktigt på stort så rostar jag pinjenötter och strör över. Himla gott

Var rädda om varandra

exitingsvillemo
0

Tack för alla tips Glad middagen blev en succé och angående sparrisen så grillade jag dom i el-grillen med bara lite salt på, blev riktigt gott, men nästa gång blir det färska sparrisar Glad

[Mairah]
0

Älskar sparris! Bra tips här Glad

[Aquelegia]
1

Kokade idag färsk sparris för första gången i mitt liv, ångkokade då men även där tyckte jag smaken försvann lite, ska eftersträva den nötiga smaken nästa gång!

Föredrar färsk sparris för skalet på fryst blir gärna lätt segtSkäms