Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 1070 ggr
Pernilla
2006-02-26 18:39
0

Bokrean

Massor av matböcker att fynda just nu! Tog en sväng på bokrean och kom hem med en hel drös:

"Indiskt" (Bra Böcker) En hyfsat varierad indisk kokbok - alla recept innehåller inte spiskummin!

"Choklad-passion" (Jan Hedh) Har spanat på den förut, nu är den nedsatt till 119 kr på Akademibpkhandeln. Allt om choklad och lite till. Recepten indelade i olika svårighetsgrad, alla ser lika goda ut.

"Picknick" (Arild Sandgren) låter ju lite småtrist, men är en jättefin bok med härligt inspirerande finger-food. Användbart även om man vill äta hemma vid sitt alldeles vanliga köksbord.

"Toskansk kokbok" (Stephanie Alexander, Maggie Beer) Fantastiskt vacker och inspirerande bok med bilder från det toskanska landskapet samt italiensk konst, parat med recept som väcker snålvattnet bara man läser igenom ingredienslistan… Verkar heller inte särskilt svårlagat!

"Rött vitt rosé - Håkan Larssons guide till vinets värld" Enbart för att jag behöver utöka mitt vinkunnande - ju mer man kan om vin, desto godare blir de ju att dricka!

Det var mina fynd, böckerna låg kring hundralappen per styck. Någon annan som fyndat?

(Här finns alla reaböcker i sektionen mat och dryck på Akademibokhandeln)

CBA
2006-02-28 10:10
0

Varje år säger jag att jag ska gå på bokrean men varje år spricker det och jag har inga pengar att handla för Ledsen

Jag får nöja mig med att fönstershoppa….Gråter

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

johan
2006-02-28 12:41
0

Jättefina bilder i Picknick-boken också..

Mvh // Johan

Pelle
2006-02-28 21:19
0

har inte masat mig iväg ännu, och jag har alltid ambitionen att köpa en del skönlitteratur, men det slutar alltid med en tung kasse böcker om mat och vin (och en och annan historiebok) Stooora Italiensk Mat fyndades förra året för 99:-, det var välkommet.

Rapporterar efter avslutad shopping vad det blev i år.

Anne
2006-03-02 18:07
0

Jag är rätt sval till årets utbud, men en bok charmade mig totalt: Kyrkkaffe. Det är en ganska tjock bok med massor av recept på kakor, bullar och bröd. Den bygger på insamlade recept av just kyrkkaffe-tanter och har även en del berättelser och (några) bibelcitat. Utan att vara kyrklig måste jag säga att jag fick en otrolig längtan efter rejält fika när jag läste den. Recepten låter kanon, och jag ser verkligen fram emot att testa.

Bonus - den innehåller massor av recept utan gluten/laktos/socker, och tips för hur man kan göra fler recept allergivänliga. Gillas.

Pia
2006-03-02 20:57
0

Idag blev det lite matrelaterade böcker (och andra):

• Kaffe- & tedrinkar (för att vända gråkall vardag till en fest)
  • Två systrars söta (som Anne nämnt förut)
  • Största cocktailboken (över 3500 recept…)
  • Vego paradiso, en smak av det veganska köket (väldigt pedagogisk, snygg, många smarta tips och full av inspirerande mat)

Med dessa fyra böcker har jag nog lyckats summera mina behov; vegetarisk mat, efterrätter, te och drinkar (fast man lär väl ha insomnat av skrumplever innan man testat sig igenom alla recept…).