Barndop
Mitt barnbarn ska döpas i kyrkan och det blir 5 minuters promenad hem till oss - farmor och farfar - som står för mottagningen. Förhoppningsvis vackert väder så vi kan vara på bakgården i stan, vilket är mysigt men också lite primitivt.
40-50 pers klockan 12.30. Snittar och mousserande vin och tårtor tänkte vi oss. Behöver göra i ordning det mesta dagen innan och det ska kunna ligga färdigt på brickor i uthuset att plockas fram snabbt och enkelt, när vi kommer från kyrkan.
Förslag på snittar och tårtor? Har ni några bra tips på sånt som ser snyggt ut och är gott även om det stått över natten?

Chokladtårtor tycker jag i allmänhet håller sig bra och är dom lite kladdiga så sätter dom sig fint av en natt i kyla och blir fantastiska 

Jo det är ingen dum idé. Något som jag borde klara av att göra också. Är ingen fena på bakning.
Gör snittar med färdiga röror och pålägg. Köp färdig pesto och lägg på lufttorkad skinka till exempel. Man måste inte göra det krångligare än så för sig
ett annat tips på plockmat kan vara oilka röror/dipsåser (babaganoush är en jättesmaskig dipp av grillad aubergine och kikärtor) att doppa grissini i. Eller gör någon röra eller ta kanske risbollar eller vårrullar - lägg sedan en i var sitt salladsblad på ett fat. Då kan man ta en bit och sallatsbladet funderar som ätbar servett/assiett.
Ett tips för att få det att se fräscht ut är att göra klart allt fram till garneringen. I sista stund: gör små bollar av timjan-"trassel", eller nyp av blad av andra kryddor och garnera med. Jag tror att själva garnityret blir rätt visset och tråkigt om det får stå med maten i kylen över natten.
Problemet kan ju vara att få plats med allt i kylen bara!
Lycka till!
Smörgåstårtor är ju sånt som bara blir godare av att stå ett tag. Man kan ju kanske ta på sig att garnera samma dag.
Här är en bra sida med just smörgåstårtor.
Snittar gjorda dagen innan kan ju riskera att bli lite torra. Såvida man inte gör dem av ett större bröd som man skär upp samma dag.

Polarbröds rågkaka, philadelfiaost blandat med soltorkade tomater och basilika den håller sig bra och är jättegod.

Flera bra tips - tror jag tar dem allihop och gör en blandning. Och så beställer jag tjusiga tårtor från ett bageri.